måndag 19 november 2012

Sista delen i serien om Evie...

Första delen i serien: Paranormalcy, andra delen i serien: Supernaturally (mina recensioner). Beware of spoilers!

Evie står ännu en gång inför ett val, om hon ska hjälpa alla paranormala varelser att göra en port för att ta dem tillbaka till den värld där de skulle ha varit om inte feerna (faeries, det är omöjligt att översätta det på ett bra sätt!) hade tagit dem dit. Hon skulle sätta sitt liv på spel och hon vill inte vara en bricka i någons spel, hon vill göra sina egna val.

Samtidigt har hennes moderssubstitut Raquel blivit omplacerad på IPCA och en ny chef har blivit tillsatt. Denna kvinna är inget som Raquel och när hon frågar Evie om hon vill samarbeta vägrar hon. Någonting är på gång med IPCA och hon måste få tag på Raquel och sin tvillingsyster Vivian som ligger i koma i Centret innan det är för sent.

Alla dessa val tvingar Evie att fatta beslut som hon aldrig trott att hon skulle kunna göra och hon har de mest osannolikaste allierade.


I början av boken kändes händelseförloppet lite framhastat. Jag hann inte landa i karaktärerna och världen igen innan allt redan var i full gång. Det var ändå som att kliva rätt in i den gången jag läste Paranormalcy och blev alldeles kär. Samma sinnesstämning infann sig även om jag tyvärr inte blev lika förälskad...

Det jag gillar med denna bok är att allting har blivit större. I första boken handlade det om IPCA och Evie och Centret, i andra boken började omvärlden involveras mer och mer och nu handlar det om hela världen. Valet Evie gör kommer påverka allting, och det känns väldigt bra. Hon har mognat under tidens gång och nu är hon redo att fatta ett sådant beslut.

Jag hyser alltså väldigt stor tilltro till Evie. Hon är helt grym, hon står på sina egna ben även om alla runt omkring henne försöker manipulera och påverka henne åt sitt håll. Hon låter ingen bestämma åt henne. Och hon är sjukt rolig också, det var jättekul att få läsa om henne igen. Jag gillar hennes shapeshifer-pojkvän Lend (vilket är ett jättebra namn!), han är rolig och de är verkligen kompisar, inte bara pojkvän och flickvän. I allmänhet är karaktärerna bra i den här boken, mycket beror på Evies tankar angående dem, utan det skulle de nog inte vara lika intressanta.

En sak som jag vill säga angående språket är att jag älskar det! Ibland blir det sådär underbart poetiskt, med metaforer och slutsatser som man själv aldrig skulle ha varit möjligt att komma på, och ibland munhuggs Evie med sin bästa vän Arianna och diskuterar Easton High. Det blir en sådan himla trevlig blandning, och vissa citat stannade jag upp vid och läste om och om igen för att verkligen ta in dem.

Jag gillar the finale battle. Det är bra, det känns mycket bra. Även om jag har lite åsikter angående slutet. Jag ville ha mer. Jag tyckte att det inte räckte, det var lite som att släcka en lampa. Poff, så var det mörkt och slut. Och det kändes tråkigt... I allmänhet blev jag inte lika intagen av denna bok som jag blev av de första två. Sorgligt.

Den fick 9,5/10 poäng, för att jag inte riktigt kände det. Kanske var jag på fel humör, men det kändes inte helt underbart. Möh på att det inte kändes underbart!

Titel: EndlesslySerie: Paranormalcy #3
Författare: Kiersten White
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 385


PS. Eminenta kort tagna av syster.

1 kommentar:

  1. du har verkligen fått mig att vilja läsa endlessly ännu mera!! ska köpa hem den vid min nyårsbeställning och kasta mig över den så att jag också får läsa slutet på denna underbara serie! :D

    SvaraRadera