onsdag 14 november 2012

Recension på Hallowed

Nu kommer den där recension på Hallowed, som jag snackade om igår! Det är andra delen i en serie, spoilers kommer förekomma!

Clara Gardner är förvirrad. Hon trodde att hennes purpose (den gudomliga anledningen till att hon satts på denna jord) var att rädda Christian, men det visade sig att han inte behövde räddas. Han är, liksom Clara, delvis ängel. Det verkar dessutom inte som om Clara lyckades fullgöra sitt purpose och av hennes visioner verkar Christian fortfarande ha en stor del av hennes framtid. Detta gör henne frustrerad eftersom hon redan har valt Tucker.

Men det visar sig vara svårt att hålla sig till hennes val när en ond ängel börjar förfölja henne, eftersom ju mindre man vet desto mindre sårbar är man för dem. Den mörka ängeln verkar dessutom ha ett förflutet med hennes mamma, som fortfarande undanhåller saker från Clara och hennes lillebror Jeffery.

Okej, en grej som jag reagerade på när jag läste var att denna bok var så amerikansk. Tucker jobbar på en farm och han är en cowboy och håller på med rodeo. Det är überviktigt med skolan och vilket college man kommer in på och man får absolut inte ha sex innan man är gift. Det tänkte jag på när Clara "råkar" (ungefär så) tillbringat en natt hos Tucker, då fick hon genast utegångsförbud och hennes mamma förbjöd henne att träffa honom enskilt... Vad är det för reaktion egentligen? Ganska överdrivet, tycker jag.

Clara är en bra karaktär, jag gillar henne. Hon har väldigt mycket att fundera på i denna bok, men det kändes aldrig långtråkigt. Det var ett parti i mitten som jag upplevde som lite segt, men det berodde inte på henne, det var för att jag tyckte att handlingen stod rätt mycket still. Transportsträcka... Angående de två pojkarna i denna bok gillar jag de båda faktiskt. Även om vissa händelser kanske fick mig att luta mer åt Christian. Kanske...

Något som jag stör mig på i denna bok är hur de flesta personer struntar i Jeffery (lillebrodern). Hela deras familj går igenom en väldigt jobbig period, men när han stänger in sig på sitt rum eller flyr från huset är det inget som tar tag i honom och frågar hur han mår egentligen. De låter honom bara hållas, och det känns himla orättvist och elakt av dem. (Jag kanske mest pratar om Clara här?)

Jag gillar språket i boken. Det är ganska roligt, men samtidigt inte så komiskt att det blir fel när det blir dramatiskt. Det är något jag själv vill uppnå när jag skriver, så jag tycker det var mycket bra! En sak som Cynthia hand förklarade bra tyckte jag var sorgen som kom över Clara så fort en mörk ängel var i närheten. Sorgen kändes äkta.

Jag gav den 7/10 poäng. Det kändes helt enkelt rätt. den gjorde inget större intryck eller avtryck på mig (var tvungen att googla för att komma på vad huvudkaraktären hette) men den var lite söt.

Titel: Hallowed
Serie: Unearthly #2