tisdag 6 november 2012

Min bokhandel

Idag när jag skulle åka buss hem så har jag några minuter över. Busshållplatsen var precis utanför centrum. Vad gör jag då? Jo, går in på bokhandeln såklart!

Om ni la märke till singular-formen så är denna information inte nödvändig för er, men det råkar vara så att det bara finns en enda bokaffär i min stad (om man inte räknar Myrorna och Röda Korset). Min uppfattning är också att det inte finns så jättestort utbud (efter de gigantiska femvåningshusen i London så känns det i alla fall rätt fjuttigt...). Jag tog i alla fall lite smygkort så att ni skulle få se hur det ser ut:


Här har vi då alltså pocket eller paperback på engelska och svenska. En ganska liten avdelning med bara det allra vanligaste utbudet, inga överraskningar här inte! Dock såg jag en bok idag på engelska som jag inte hade sett förut, allra längst ner med ett öga med blå ögonskugga på, ser ni den? Skriven av Cate Tiernan, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter...


Här har vi de inbundna, ganska uppdaterat och med ganska bra utbud. Men det känns ändå som att någonting fattas... Dessutom gillar jag inte att de tar YA-böcker och sådana som jag skulle titulera som middle grade, buntar ihop dem och titulerar de alla som tonårsböcker.


Lite större bild på de inbundna tonårsböckerna... 


...Och resten av hyllan!

Hur ser det ut i era städer med bokhandlar? Och brukar ni ofta handla i dem?

Jag gjorde en liten empirisk undersökning och tittade på City of Glass i paperback (eftersom jag håller på att läsa City of Ashes nu, SHIT vad den är bra!) och där kostar den 139 kronor. På adlibris kostar den 76 kronor! Det är synd att man ska behöva betala så mycket bara för det faktumet att man inhandlar boken på en fysisk plats istället för på internet... Det är inte värt dubbla priset! Skärp er, bokhandlar!

3 kommentarer:

  1. Jag brukar inte handla i bokhandlar så ofta, det är om någon bok inte längre går att köpa via internet men finns i affärerna istället. Då lägger jag gärna ut de där extra pengar så att jag har boken! :D

    SvaraRadera
  2. I min hemstad finns bara en bokhandel, som en gång hette och tillhörde Bokia, men som numera är egenägd. Och vad ska man säga? Relativt liten bokhandel med rätt begränsat (och oftast dyrare) utbud av böcker. Förr handlade jag mycket där, i 8-13-årsåldern, men inte längre. Tror det delvis beror på atmosfären där och delvis pga priset..

    SvaraRadera
  3. Men mys! Älskar bilder på bokhandlar :P

    Köper verkligen böcker från fysiska bokhandlar för sällan... är ju inte så konstigt tack vara priserna nej.. men nån gång måste man ju annars kommer de ju alla försvinna =(

    SvaraRadera