onsdag 21 november 2012

En helt fantastiskt fängslande och bra bok

The greatest love story ever told is a lie.

Juliet har blivit en Ambassodor of Light efter att hennes nyblivne make Romeo körde en kniv i hennes hjärta för att bevilja sig själv evigt liv och bli en Mercenary.

Detta skedde för sjuhundra år sedan och sedan dess har Juliet skickats tillbaka till jorden för att skydda andra själsfränder från att falla samma öde som hon och Romeo. Merceraries försöker övertala en av de älskande att offra sin älskades liv för att bli odödlig och Ambassadors försöker förhindra detta. De ljusa genom att ta en kropp i besittning ett tag och de mörka genom att låna de redan dödas kroppar.

Juliet har tjänat ljuset väl, men någonting med detta skifte känns fel. Hon kan inte komma i koktakt med någon annan Ambassador genom speglar, hon är ensam. Vad värre är att de två självfränderna hon har skickats för att beskydda inte alls verkar passa varandra och Romeo ännu en gång är här för att förföra en av dem till mörkret. Hon måste komma på vad det är som är fel, och hon vägrar ta Romeo till hjälp, samtidigt som hon försöker kämpa för att hålla känslorna kalla för en pojke som aldrig och omöjligt kan bli hennes.


Jag är ganska säker på att jag älskar den här boken. Innan jag har skrivit klart den här recensionen är jag ganska övertygad om att jag kommer göra det.

Konceptet. Åh, vad jag älskar konceptet! Hela grejen med att man övertar en persons kropp, för att sedan behöva förhålla sig till dennes liv, vänner och familj samtidigt som man måste kämpa för att skydda dessa två speciella själsfränder, det var helt genialt Och sättet som man hörde Juliet resonera kring hur hennes tidigare kropps invånare skulle agera och hur Juliet i allmänhet försökte förhålla sig till det faktum att kroppen inte är hennes och att dess ägare skulle komma tillbaka till den när hennes uppdrag var slut och att hon då inte skulle ha förstört hennes liv på något sätt. Det kanske låter krångligt men i praktiken så fungerade det så himla väl.

Juliet. Hon är en fantastisk huvudkaraktär! Hennes mörka förflutna och hennes kamp för ljuset, alla tankar och känslor som pågår i henne, det är så himla klockrent. Hon hatar pojken som hon en gång älskade för att han offrade henne och deras kärlek för att bli odödlig. Hur kan man någonsin älska igen? Och när den nya kärleken kommer in i bilden så har hon ett helvete med att försöka förhålla sig till att det inte är hennes egen kropp, hon måste respektera Ariel eftersom hon kommer behöva leva med hennes agerande när hon försvinner. Juliet är helt enkelt grym.

Det fanns ganska läskiga inslag i denna bok. The Mercenaries, som Romeo anslutit sig till, var ett väldigt mörkt sällskap och de som anslöt sig till dem visade sig få väldigt obehagliga konsekvenser efter sig. Jag tänker inte avslöja vad, men det var ganska kusligt. Detta tror man icke om en bok med så ljuv framsida, så jag var inte förberedd på det alls. I slutet av boken var det rätt mycket sådana här kusligheter som utspelade sig, och det blev nästan lite för mycket för mig. Men bara nästan...

Språket tänkte jag inte så mycket på. Det var där och berättade historien och gjorde ett fantastiskt jobb med att förmedla känslor och stämningar och andra subtiliteter. Det var helt enkelt jättebra, nu när jag tänker efter.

Längden på boken var helt perfekt (även om jag ibland har tendens att tycka att trehundra sidor är lite kort, jag borde sluta med det). Det var inte ett dugg utdraget, saker och ting hände mest hela tiden men det kändes aldrig påtvingat. Det var bara naturligt att sakerna hände med så snabb takt.

Det här var alltså en skitbra bok. Jag har i princip ingen konstruktiv kritik att ge, allting var bara så himla bra! Nu har jag inte läst Romeo och Juliet, originalet, man jag kan nog inte tro att jag skulle bli så himla engagerad i den som jag blev i Juliet Immortal. Jag kan inte prisa denna bok nog, jag älskar den. 10/10 poäng. Läs den!

Titel: Juliet Immortal
Serie: Juliet Immortal #1 (Det finns en sequel men jag tror inte att den handlar så mycket om Juliet alls)
Författare: Stacey Jay
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 307

1 kommentar:

  1. Läste bokens handling på goodreads och den verkade mycket bra! Kul att du tycker om den! Blir taggad till att läsa den nu! :)

    SvaraRadera