torsdag 8 november 2012

City of Ashes

Jag har nu läst ut andra delen i The Mortal Instruments av Cassandra Clare! Tag er i akt för spoilers, ni som icke läst City of Bones! (Min recension)

Clary försöker leva ett normalt liv, men med en mamma som ligger i koma, en nyligen upptäckt storebror, Jace, en bästa vän som plötsligt inte är vad han alltid varit för henne längre och faktumet att hon är en Shadowhunter är det ganska svårt att låtsas...

Någon mördar Downworld-barn, en trollkarl och en faerie (översätt det på ett icke-töntigt sätt om ni kan!) har redan fallit offer, och Clary och Jace misstänker att de är deras psykopatiska pappa Valentine som ligger bakom. Men vad försöker han göra? Och går det verkligen att ignorera attraktionen mellan Clary och Jace, även om de är syskon?

Detta är inte framsidan, bara vänstra halvan och texten är...
Okej, let's cut the crap. Jag gillade denna bok OFANTLIGT mycket! Den var spännande, läskig, rolig, obehaglig, romantisk, engagerande, speciell, underbar och allmänt extremt jättebra.

Clary är en jättebra huvudperson, jag lär känna henne mycket väl och jag tycker hon är vettig. Hon gör bra val, hon är sig själv och hon är grym. Jace är fruktansvärt frustrerande, jätterolig och mörk. När han är själv så är han lite av en skitstövel men när han är med Clary får man se en annan sida av honom. Det känns dock inte falsk eller dåligt uttänkt, han är precis som han ska vara. (Och deras relation är så himla trasslig och underbar och hjärtskärande! Jag älskar det!) Simon är jätterolig, och för en gångs skull tyckte jag inte att den tredje parten av den klassiska kärlekstriangeln (bästa kompisen) var i vägen! Jag hejade nästan på honom, till och med. Jag älskar alla karaktärer helt enkelt, nya som gamla.

Det var skrivet i tredje person, vilket var helt rätt för den här boken. Den var nödvändigt att fokus kunde flyttas runt, det gjorde det ännu mer spännande, dynamiskt och intressant. Skrivspråket har jag inget att kommentera på. Det är bara så himla bra gjort av Cassandra Clare att få karaktärerna att vara så roliga! Så det är ett stort plus.

Världen som detta utspelar sig i är väldigt bra. Det finns vettiga svar och lösningar på allt, det är så genomtänkt och det känns så himla skönt. Man vet att Cassandra vet vad hon snackar om, istället för de författare som man känner inte har koll på situationen riktigt.

Något jag upplevde förra gången var att upplösningen blev lite lång, men i denna bok var det inte alls så. Det gick snarare för snabbt, jag var så uppslukad och när det till sist var slut ville jag bara ha mer. Ge mig City of Glass, nu på momangen!!!

Jag drog mig lite för poängsättningen, det kändes jobbigt att behöva de boken full pott för att sedan riskera att få sänka på nästa. Jag vill att poängen bara ska gå uppåt! Men jag kunde till slut inte hålla mig, det blev 10/10 poäng.

Titel: City of Ashes
Serie: The Mortal Instruments #2
Författare: Cassandra Clare
Utgivningsår: 2008
Sidantal: 464

1 kommentar: