onsdag 10 oktober 2012

Vad säger ni om detta?

Hejsan! Idag tänkte jag göra er uppmärksamma på en sak som jag har tänkt på. Just nu läser jag Järndrottningen av Julie Kagawa och har därför fått två böcker innan dess att observera och fundera på detta... Det råkar nämligen vara så att högst upp på framsidan av varje bok står ett påstående som jag har stört mig lite på:


"Serien som har kallats nästa Twilight."

Nu råkar det ju bara vara så att jag inte är ute efter en serie som är nästa Twilight. Twilight finns redan, jag har läst och älskat den, nu vill jag ha något helt nytt och annorlunda att älska! Om jag var ute efter Twilight-liknande saker skulle jag väl bara ta och läsa Twilight? Det låter väl rimligt, eller?

Jag tycker att det är ytterst få saker med Iron Fey-serien och Twilight som är lika, förutom att det är en tjej och en övernaturlig kille som är kära i varandra, alltså att båda är paranormal romance. Iron Fey har så många bra och unika element i sig själv att de borde kunna stå för sig själva! Iron Fey utspelar sig till exempel främst i det hemsökta, mörka, farliga och lockande landet Aldrig och i Twilight förekom aldrig något sådant! Och alla varelser som finns där och alla regler och konventioner... Sådant återfinns inte heller av liknande karaktär i Twilight.

Jag förstår ju dock att det man kanske avser med texten är att serien var förmodad att bli lika populär och spridd som Twilight, men då tycker jag att det är fel att marknadsföra serien som någon slags Twilight-efterliknare...

Vad tycker ni?

3 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med!

    SvaraRadera
  2. Det är tråkigt när så många böcker jämförs med Twilight hela tiden. Nästan så att det skrämmer bort läsare istället, för som du säger, om man redan läst Twilight vill man ju ha något annat. En turnoff för mig tyvärr!

    SvaraRadera
  3. stört mig på det med. Jättefånigt. Sen är ju denna serien inte alls lika populäs som Twilight så det blir ju bara ännu töntigare..

    SvaraRadera