måndag 22 oktober 2012

Födelselsedagsrecension på Avund


Detta är tredje delen i Deluxe-serien och kommer innehålla spoilers för er som inte läst de två första!

Elizabeth Holland är förkrossad efter sin älskade makes Wills död, men måste försöka hålla sig samman och agera normalt för sin familjs skull. Hennes lillasyster Diana är nästan lika ledsen eftersom Henry, som hon trodde älskade henne samt tog hennes oskuld, nu har gift sig med hennes värsta fiende och Elizabeths förra bästa vän, Penelope, numera Schoonmaker. Carolina Broad känner sig trygg i sin roll av en föräldralös ung arvtagerska från Västern och förlitar sig på sin ålderliga beskyddare och vän mr Longhorn.

När en resa till Florida anordnas kommer det sig att alla dessa flickor följer med och får uppleva hela spektrat av känslor, svek, kärlek, trygghet och fasa och när de kommer hem igen är ingenting längre sig likt.


Den här boken, precis som Deluxe och Rivaler, börjar med en scen från slutet av boken. I den första boken var det en begravning och i den andra ett bröllop men i denna var det bara en liten fågel som cirklade mellan husen och såg in genom fönstren. Jag blev lite förvirrad av detta perspektiv och trodde att författaren övergett idén med att börja med en liten del från slutet, men det rättade snabbt till sig.

Detta är en väldigt underhållande och enkel bok, den är spännande, innehåller många intriger och blir aldrig tråkig. Den var enkel att försjunka i och det försökte jag göra så ofta som möjligt eftersom jag så gärna ville veta vad som skulle hända härnäst. Det är fint beskrivna scener och det var mycket intressant med resan till Florida för jag har aldrig varit med om en bok som utspelar sig alldeles i början på 1900-talet men som är belägen i ett varmare klimat, med baddräkter och palmer.

Diana är min klara favorit bland karaktärerna fortfarande, men jag kan inte hjälpa annat än att jag blir irriterad på henne ibland. Både hon och Henry är så himla vårdslösa med sina handlingar tycker jag, och även om deras kärlek är övertygande och lite hjärtskärande så blir jag mest frustrerad. Diana är ju för sjutton bara sexton år! Annars så gillar jag alla karaktärerna, de är alla både mycket intressanta och trovärdiga.

Jag tycker att alla var så mycket mer drastiska på den här tiden. Om ett frieri blev avböjt så drog man ut i krig istället för att ta sig i kragen och försöka med en annan och om man inte dansade tillräckligt många danser med sin käresta så var livet förstört istället för att man själv frågade. Denna inställning kan vara lite osannolik ibland, men den gör ändå boken lite mer dramatisk vilket leder till ökad läslust.

Jag tänkte inte säga så mycket mer. Det var en trevlig bok, troligtvis min favorit i serien hittills! Den fick 7/10 poäng. Den sista delen i serien är inte utgiven på svenska ännu och heter Splendor, jag undrar hur jag ska få tag på den...

Titel: Avund
Originaltitel: Envy
Serie: Deluxe #3
Författare: Anna Godbersen
Utgivningsår: 2010 i Sverige
Sidantal: 399

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar