torsdag 4 oktober 2012

Favoriter i repris

När jag började den här bloggen så hade jag ungefär fyra läsare per dag, varav en av dem var mamma och en var jag. Det är lite skillnad från nu, när ungefär fyrtio personer per dag läser det jag skriver (jihoo, vad braiga ni är som tittar in här så ofta!) men detta har också fått mig att fundera på hur många inlägg jag skrivit som troligtvis ganska få har läst!

Ibland tänker jag på det ena eller det andra inlägget som jag gjorde i början, men chansen att någon fler än min mamma och jag själv plus två till faktiskt har sett och läst dem är ganska små, och det är synd tycker jag... Därför tänkte jag nu länka till några inlägg som jag skrev för länge sedan men som jag är extra nöjd med eller av någon annan anledning bara känner att det skulle vara kul om fler läser.

"Igår läste jag ut en bok av min favoritförfattare, Philippa Gregory. Hon är mest känd för ”Den andra systern Boleyn” som handlar om Henrik XIII:s andra fru och hans syster. Jag läste den för ungefär två år sedan och tyckte att den var rätt seg, det var en av de första ”vuxenböckerna” jag läste..."
Detta inlägg skrev jag 28 januari 2012 och i denna återfinns en av mina första recensionsliknande inlägg. Jag skriver lite om min resa till London i oktober 2011 samt (som titeln antyder) min passion för engelsk historia.

”Vi har fått ärva berättelser, sagor efter gamla berättare, av vilka vi känner somliga till namnet, andra inte. Berättarna leder sitt ursprung långt långt tillbaka till en glänta i skogen där ett väldigt bål brinner och de gamla schamanerna dansar och sjunger, för vårt berättelsearv började med eld och magi, med andevärlden. Och det är där det finns bevarat i dag..."
Det här inlägget skrev jag 19 februari 2012 och det handlar till en stor del om Doris Lessing och hennes syn på inspiration, något som jag kom över på en svenskalektion för ett år sedan nu. Men hennes förklaring på detta har gripit sig fast i mig och jag tänker fortfarande på det ibland. Och jag ber om ursäkt för att det är vitt och konstigt bakom texten och jag inte hade lärt mig att länka än, hoppas ni kan bortse ifrån det.

"Eftersom det är världspremiär av The Hunger Games idag (om nu någon har lyckats undgå det) tänkte jag att det var passande att jag berättade lite om min egen relation till trilogin av Susanne Collins..."
Inlägget är skrivet 23 mars 2012 (vilket ni redan vet om ni är stora fans av The Hunger Games-filmen). Och det känns väl ganska naturligt att vilja skriva om detta på just denna dag? Så många älskar serien att jag kände att jag ville berätta vad jag tyckte om dem (för även jag har läst den, om än för ganska länge sedan) och min åsikt tror jag skiljer sig lite från andras faktiskt...

"Jag har tänkt lite på det här med betygsättning av böcker. Det har pratats lite om det och nu skulle jag gärna vilja göra mitt inlägg i debatten..."
Detta är skrivet 7 juni 2012 och under tiden för detta inlägg så var det väldigt mycket diskussion om betyg bland bokbloggare, och här redogör jag för min åsikt angående detta, och jag står fast vid allt jag säger här idag också.

Ja, det här var fyra inlägg som jag kom på sådär på stående fot och som jag skulle tycka att det var roligt om fler tog del av! Och för er som har hängt med tillräckligt länge för att ha läst allihop redan: tack, vad snälla och trevliga människor ni är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar