lördag 6 oktober 2012

Min historia

Jag tror att det var min födelsedag för tre år sedan, alltså år 2009. Det året fyllde jag fjorton år och min mormor och morfar gav mig en liten illgrön bok med titeln Rastlös? Inget att göra? 100 tips och idéer för långtråkiga dagar! Kanske var jag väldigt rastlös på den tiden, eller så var det bara en söt liten grej som de tyckte att jag skulle ha.


Någon vecka senare på höstlovet så var jag i alla fall rastlös och plockade upp denna bok. Det finns mycket roligt i den, färga håret, skriv en låt, så om kläder, gör ett eget spel, ta hand om din cykel och massor med sådana saker (eller rättare sagt 95 stycken andra saker). Jag kom till tips 21 och där såg jag någonting som jag stannade upp vid...



Och detta var just vad jag gjorde. Det var regnigt och allmänt höstigt ute och jag klickade upp ett nytt word-dokument och började skriva.

Jag kan ju inte påstå att jag hade någon genialisk idé och att allt gick som på räls där i början. Nej, jag skrev väl någon knackig sida utan någon som helst aning om vart allting skulle bärka hän. Trots detta återvände jag till word-dokumentet och fortsatte skriva, och fortsatte och fortsatte...

Ungefär fyra månader senare hade jag skrivit klart min första bok som landade på 720 sidor, 268 117 ord och  1 162 007 tecken. Efter ytterligare nio månader av redigering hade jag kommit fram till 783 sidor, 276 357 ord och 1 210 264 tecken. 545 sidor, 267 816 ord och 1 122 772 tecken är däremot det dokument som jag kommer räkna som allra mest klar av alla jag har på datorn.

Denna process ägde rum på ungefär två år, med väldigt många redigeringsomgångar och tvivel och glädje och allt annat däremellan. Jag har skrivit en bok, som jag påbörjade som nybliven fjortonåring och släppte ifrån mig när jag var några månader äldre än sexton.

Och även om jag inte kommer låta någon mer person i världen läsa den så finns den där och jag kommer alltid vara så oerhört stolt över den och mig själv, glad och för att jag äntligen förstod vad som var min dröm och tacksam över en liten illgrön bok...

2 kommentarer:

  1. WOAH, helt otroligt att du skrivit så snabbt - och så mycket! STORT GRATTIS :D

    SvaraRadera