onsdag 31 oktober 2012

Bokrensning och NaNoWriMo

Idag har jag rensat i mina hyllor. Alltid en fin sysselsättning. Och faktum är att jag denna gång faktiskt rensade utan mercy (vad heter det på svenska nu igen... nåd, just det!). Jag har rensat bort 40 stycken böcker!

Här är några av dem:


Jag rensade inte bort dessa för att de är dåliga (många har jag inte ens läst) utan för att de inte får plats på mina hyllor och jag inte tror att jag kommer läsa dem på ett tag. Några ur högen kommer jag troligtvis vilja läsa någon gång, men när den dagen kommer så kan jag låna den på biblioteket istället för att de ska ha stått och samlat damm på mina hyllor i flera år.

Många av de bortrensade böckerna köpte jag i början på min bok-besatthet, jag köpte allt som var billigt och i bra skick. Nu vet jag vad det är för slags böcker jag vill spendera min tid och mina hyllor med, då är de är böckerna som jag köpte först överflödiga. Nu har jag plats med en paradhylla, med olästa vackra böcker som är lättillgängliga som jag kan stryka över ryggarna och lukta lite på när jag känner för det och en hylla där jag har vackra lästa böcker som är bland det första man ser när man kommer in i mitt rum.

Och så NaNoWriMo... Som börjar imorgon. I mitt allra första inlägg här så skrev jag att jag laddade inför den nationella bokskrivarmånaden, men, tja... Det blir nog inget sådant för mig i år. Anledningar:

  1. Det börjar IMORGON! Jag blir nervös.
  2. Om jag ska göra detta vill jag ha en helt ny bokidé att börja på, nu har jag cirka en femtedel kvar av den jag håller på med, och det blir fel.
  3. Jag vet inte om jag törs avskärma allt och alla i en månad för att få ner 50 000 ord. Är det värt det?
Därför tänkte jag bara sätta upp ett litet eget mål som lyder såhär: skriva klart manuset jag jobbar på nu.

3 kommentarer:

  1. jaha, var tar dessa dömda böcker vägen då ? :P // Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa böcker tar vägen till Röda Korset, så att andra boknördar kan införskaffa dem utan att det kostar dem en förmögenhet ;D

      Radera
  2. Alltså det där med att rensa ut böcker man köpte i början av bok-besattheten. Jag känner så igen mig! Jag har en hel del olästa böcker i mina hyllor som jag egentligen inte är så jättesugen på att läsa, eftersom jag, precis som du säger, nu är mer inriktad på en viss litteratur (YA). Jag har dock inte vågat rensa ur än :P

    SvaraRadera