torsdag 11 oktober 2012

Böcker om...

Böcker om böcker

Böckerna jag har läst om böcker:


Boktjuven av Markus Zusak.

Den handlar om en flicka under Andra världskriget som på sätt och vis stjäl böcker, men till störst del om hennes liv och människorna runt henne. Det som är speciellt med denna bok är att det är Döden som berättar historien och han beskriver världen med hjälp av färger och lägger in små meddelanden då och då i berättelsen.

Jag tror jag läste denna för ungefär två år sedan sedan, men jag måste erkänna att jag inte tyckte särskilt mycket om den då. Om jag hade läst den nu hade jag förhoppningsvis kunnat njuta mer av språket och hela konceptet med att det är Döden som berättar, men då var jag helt enkelt inte mottaglig. Det var en vän som sa att jag måste läsa den, och det gjorde jag, trots att jag inte är särskilt mycket för böcker som utspelar sig under krig, jag undviker dem rätt frekvent faktiskt. Men jag ångrar inte att jag läste denna, det var mycket speciell och nu kan jag ha glädje av att ha läst den även om jag inte njöt så mycket då.

Om du gillar böcker som handlar om Andra Världskriget men inte enbart vill ha detaljerade krigsskildringar kan du läsa den här. Den innehöll så mycket mer!


I det förflutna (länk till min recension) av Kate Morton.

Denna bok handlar mycket kortfattat om Milderhurst Castle och dess excentriska innevånare. Det är den kända författaren Raymond Blythe och hans tre döttrar. Under Första Världskriget tar de emot ett evakuerat barn, Meredith som är vår huvudperson Edies mamma. Boken handlar om vad som utspelade sig den sommaren när Meredith var på Milderhurst Castle och Edies försök att ta reda på vad som egentligen hände i det förflutna.

Alla fyra innevånare i Milderhurst Castle tillbringar sig på något sätt åt skrivande och deras excentricitet och skrivvansinne är något som är genomgående i hela boken. Även Edie älskar böcker och det är en stor del av berättelsen, men den handlar också väldigt mycket om annat. Grunden består av ett antal skrivande individer men sedan så upphöljs det mer och mer att de inte är helt stabila, knappt någon av dem. Jag måste faktiskt säga att jag fick till recensionen på denna väldigt bra, så läs gärna den så slipper jag upprepa mig!

Om du gillar spänning, mörka hemligheter och excentriska familjemedlemmar så kommer du definitivt gilla den här! (Och om du inte har några problem med psykiska rubbningar...)

Böcker jag vill läsa om böcker:


Between the Lines av Jodie Picoult och Samantha van Leer

"Delilah is a bit of a loner who prefers spending her time in the school library with her head in a book—one book in particular. Between the Lines may be a fairy tale, but it feels real. Prince Oliver is brave, adventurous, and loving. He really speaks to Delilah.

And then one day Oliver actually speaks to her. Turns out, Oliver is more than a one-dimensional storybook prince. He’s a restless teen who feels trapped by his literary existence and hates that his entire life is predetermined. He’s sure there’s more for him out there in the real world, and Delilah might just be his key to freedom.

Delilah and Oliver work together to attempt to get Oliver out of his book, a challenging task that forces them to examine their perceptions of fate, the world, and their places in it. And as their attraction to each other grows along the way, a romance blossoms that is anything but a fairy tale."

Beskrivningen är från Goodreads.

Den här verkar helt enkelt vara en söt feel good-bok om en kille som är fångad i en bok och vill ha hjälp av tjejen som läser boken. Jag såg den först på Goodreads och när jag insåg att den handlade om böcker så la jag den genast i min to-read list. Vi får se när jag får chans att sätta tänderna i denna bok.



Den trettonde historien av Diane Setterfield

Den tillbakadragna Margaret Lea arbetar i sin fars antikvariat när hon en dag får ett brev från den bästsäljande författarinnan Vida Winter. Margaret vet inte mycket mer än alla andra om den gäckande personligheten när hon andäktigt läser brevet. 56 romaner på lika många år, fler böcker sålda än bibeln, 19 filmer baserade på hennes romaner – men vid varje intervjutillfälle har författarinnan diktat upp historier om sitt liv och sin bakgrund. Nu, om man kan tro brevet, vill Vida Winter berätta sanningen om sig själv. Detta är i sig märkligt nog, men ännu märkligare är: hur kommer det sig att hon vill berätta den för Margaret?

Nervös och mycket nyfiken reser Margaret till Yorkshire för att möta den åldrade författaren och höra hennes berättelse om den vackra familjen Angelfield, den viljestarka Isabelle och hennes vilda, rödhåriga tvillingar, Adeline och Emmeline. Biografens uppgift är dock att skildra fakta och på något sätt litar Margaret inte helt på Vida och den snåriga resan mot sanningen avslöjar mörka familjehemligheter.

Beskrivningen är från förlaget Albert Bonniers.

Den här verkar vara något av en klassiker och för några år sedan så köpte jag ett exemplar av denna i en second hand-affär. Då hade jag emellertid ingen aning om vad det var för något, men sedan när jag började bokblogga så insåg jag att den nästan var lite känd! Historier om författare intresserar mig alltid och även i denna bok verkar det ruva någon mörk hemlighet och sådant är också spännande.

Hoppas ni fick några bra tips! Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar