onsdag 24 oktober 2012

Alice's Adventures in Wonderland

Jaha. Då var man en sådan. En sådan som har läst Alice i Underlandet.

Alice sitter och lyssnar på hennes storasyster som läser högt ur en bok när hon får syn på en vit kanin med en väst. Hon följer efter den ner till ett land där i princip allt kan hända, till Underlandet.


Jag valde främst denna bok just nu eftersom den är väldigt kort och jag ville ha något som jag kunde läsa ut på några dagar, så att jag skulle slippa ta med mig en halvläst bok i packningen imorgon. Därför var det ganska kul när jag märkte att jag tyckte mycket om den!

Alice är väldigt speciell. Någonstans i början (försökte hitta citatet men lyckades inte) så berättar berättarrösten att Alice var en liten flicka som gärna låtsades att hon var två personer. Redan där var jag väldigt fast vid den självständiga och modiga flickan. Hon tar det mesta med ro och har alltid väldigt intressanta iakttagelser att dela med sig av till varelserna nere i Underlandet.

Här har vi ett litet citat samt en illustration av Alice, av vilka det fanns lite här och där i boken.

Skrivsättet var väldigt bra också. Det var berättande och använde sig av parenteser, vilket jag tycker är väldigt ovanligt. Språket ringade liksom in allting väldigt fint, och på många ställen i boken fanns det små verser som var jätteroliga och underfundiga att läsa. Lewis Caroll (eller Charles Ludwidge Dogson, som han heter egentligen) har alltså ett väldigt fint språk och väljer att använda det på ett mycket speciellt sätt i en mycket speciell bok. Och det gillar jag!

Det finns väl inte så mycket mer att säga. Själva handlingen och varelserna var väldigt underliga, bisarra och ologiska men samtidigt väldigt trovärdiga. Jag gillade dem. Det var helt enkelt väldigt roligt att läsa om Alice äventyr i Underlandet och jag tycker verkligen att ni som inte har läst denna än ska göra det. Den var lättläst, underhållande och en klassiker!

Den fick 8/10 poäng, för med klassikermått och barnboksmått mätt var den verkligen så bra tyckte jag!

Titel: Alice's Adventures in Wonderland
Serie: Alice #1 (Det finns en uppföljare i alla fall, Through the Looking-Glass, and What Alice Found There)
Författare: Lewis Caroll
Utgivningsår: 1865
Sidantal: 124

PS. Jag skrev ett litet funderande inlägg om Alice i Underlandet-filmen av Tim Burton i augusti. Jag är inte särskilt begeistrad över den filmen, och då undrade jag vad jag skulle tycka om boken. Nu kan jag med säkerhet säga att jag tyckte om den, och att den var väldigt olik filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar