lördag 22 september 2012

Vad som trängs i mina hyllor

Nu tänkte jag ge er en liten uppdatering av mina böcker. Det ligger nämligen till så att jag har ett Excel-dokument där jag skriver upp alla böcker jag köper så att jag har koll. Sedan inrättade jag även en kolumn som visade hur många av mina ägda böcker jag faktiskt har läst, sedan en för svenska böcker och en för engelska.

Här har ni resultatet:

  • Jag äger 225 stycken böcker.
  • Jag har läst 113 av dem (jag vet, det är pinsamt...).
  • 170 stycken av mina böcker är på svenska.
  • 55 stycken av mina böcker är engelska.

Hur håller ni koll på sådant här? Skriver ni listor, kommer ihåg i huvudet? Jag är nyfiken!

3 kommentarer:

  1. Jag har försökt göra någon sån här lista några gånger men jag och Excel kommer inte överens. Det blir så FULT. Skriver du ner alla titlar på böckerna du äger också?

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tankar! :)
    Ja, jag förstår att det kan vara rätt så segt att det inte finns mycket YA-böcker på engelska på ditt bibliotek. Men vet du, hur gjorde fransmännen i slutet på 1700-talet när de var missnöjda? JO, revolution! Nu menar jag såklart inte att du ska hetsa mot biblioteket hehehe, utan snarare att du skriver en lapp till förslag(finns säkert nån låda för det) eller helt enkelt pratar med dem! Föreslå böcker du vill att de ska köpa in och godta inte ett direkt nej, utan få dem att förklara varför de inte vill köpa in böckerna! :) Eller så har du tur på direkten och de köper in utan att blinka.

    Gör så, och det kommer att löna sig för dig och alla andra ungdomar i din stad!

    /Pia, TheNeverEnd.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Då och då (när jag sorterar om i bokhyllan) kan jag få för mig att skriva listor, men det tar så lång tid att sammanställa och jag uppdaterar hyllan så mycket vad gäller nya och borttagna att det helt enkelt skulle ta upp alldeles för mycket tid att göra det arbetet och känna att det var värt det i slutändan. Men kanske försöker mig på det senare igen - för jag brukar inte vilja ge mig i första hand. :)

    SvaraRadera