fredag 14 september 2012

Två böcker i sen höstsol

Hejsan på er! Min mamma har varit i Dublin på tjänsteresa (oj, så formellt det låter!), men i alla fall... Där så köpte hon en bok åt mig! Alltid ett säkert kort.

Den ser ut såhär:


Visst är den fin? Den är lite mindre än en pocketbok, men inbunden och väldigt, väldigt fin (tycker då jag). Den innehåller berättelser av W.B Yeats, Oscar Wilde, Bruam Stroker och Sheridan Le Fanu, för att nämna några. Jag har hört talas om dessa författare, men aldrig läst något av dem själv och det känns ju ganska bra att börja med berättelser (den kortaste är runt tjugo sidor, har jag för mig, och den längsta är över hundra) och inta panga på direkt med en hel bok.

Jag har sett denna serie böcker på andra ställen, men aldrig köpt ett ex själv. Nu har jag en anledning att fortsätta på temat. Tack så jättemycket mamma!

En annan trevlig sak med den: den har guldiga kanter!


Idag fick jag också ungefär fem minuter över när skolan slutade tills jag skulle få skjuts hem (det regnade). Vad gör man då? Jo, man går till biblioteket! Och där hittade jag den här:


Andra delen i serien Deluxe av Anna Godbersen, Rivaler. Jag var inte överdrivet förjust i första boken, men jag kände för något verkligen lättläst att ta mig an efter Percy Jackson and the Lightning Theif. Valet föll på denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar