lördag 29 september 2012

En väldigt oväntad syn

Hallå där alla människor! De senaste dagarna har för mig innehållit lite andra saker än böcker, till exempel  en musikal, en stor shoppingrunda med systeryster och en länsstråkorkester i tre timmar med cellon... Ja, så kan det gå!

När jag nu var på denna beryktade shoppingrunda såg jag en sak inne på skivavdelningen på Åhléns, nämligen denna:


(Jag skulle ha tagit en verklig bild men jag hade glömt min mobil hemma...) Ett soundtrack till Fifty Shades of Grey! Jag kan lugnt säga att jag blev väldigt förvånad över att se omslaget på detta vid skivavdelningen och genast plockade upp den. Den visade sig innehålla vad som verkade vara främst klassisk musik, och tanken är tydligen att man ska lyssna på cd:n medan man läser trilogin.

Detta har jag faktiskt aldrig stött på förut, har ni? Tanken på att mixa ihop en cd att lyssna på medan man läser verkar ju en rätt trevlig idé faktiskt! Musik kan ibland uttrycka saker som enbart ord omöjligt kan och genom att lyssna så kan man säkert få en djupare förståelse med vad författaren menade eller kände när den skrev. Dock känns denna beskrivning lite barnförbjuden när man pratar om just denna bok...

Det är faktiskt rätt populärt bland författare att berätta om vilka låtar de har i bakgrunden när de skrivit, vilka som inspirerar dem eller som påminner om karaktärerna i boken. Så gör inte jag. Jag har provat med lite svagt pianoklinkade men jag kan inte koncentrera mig om det är musik på. Det går inte! Eller så har jag bara inte hittat rätt låtar...

Jag är mucho nyfiken, har ni musik på när ni skriver? Eller när ni läser böcker, för den delen?

1 kommentar:

  1. Lyssnade alltid på musik förut när jag läste. Men det var för att jag läste mest på tåg och då ville jag filtrera bort allt bakgrundsljud när folk pratade etc.

    Vilket var hemskt mysigt, varje gång jag nu hör den musiken jag lyssnade på så minns jag boken.
    Valde en artist per bok/bokserie och de funkade jättebra tills jag inte längre hade några nya artister att lyssna på. Ville inte "återanvända" någon som jag redan förknippade med en bok.

    Saknar det lite dock.

    SvaraRadera