torsdag 13 september 2012

En grej som jag tyckte var rätt spännande


Nu ska jag berätta en grej för er. När jag satt och skrev i förrgår (jag tror det var förrgår) så befann min huvudkaraktär och hennes bästa vän på en fest. Och plötsligt så fann jag mig själv skriva in en kille som kanske, möjligtvis skulle kunna utvecklas till att vara något av ett kärleksintresse för huvudpersonen.  Helt out of the blue!

Jag tillhör inte den kategori skribenter som planerar minutiöst vad varje kapitel ska innehålla. En grov plan på stora händelser som ska äga rum, en sådan har jag. Och en kille som hon skulle möta på en fest (festen var förresten inte heller planerad i förväg) fanns definitivt inte med i den planen... Det råkade bara hända sig att jag plötsligt skrev om en kille, jag spann den första biten på ett nystan och sedan såg jag hur långt den hade möjlighet att sträcka sig. Det visade sig att det kunde vara rätt långt.

Den boken jag skriver nu skulle kunna fungera som en ensamstående bok men... Jag verkar ha stora problem med att inte skapa långa, uttagna händelseförlopp och se sådana här bitar på nystan som skulle kunna utvecklas till något mer i en uppföljare. Just nu har jag en uppföljare i huvudet, jag vet på ett ungefär vad den ska innehålla, men jag är långt, långt ifrån helt klar med planen…

Jag tyckte i alla fall att det var lite roligt att jag bara hux flux skrev in en kille i berättelsen. Det behövdes tydligen en kille där, för annars tror jag inte att han hade dykt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar