tisdag 18 september 2012

Böcker om... häxor

Vet ni, jag har ju pratat lite om en ny kategori som ska dyka upp här? Och idag, denna glåmiga tisdag, tänkte jag faktiskt förverkliga den idén! Så... so without further due I now have the priviledge to present:

Böcker om...

Då kanske ni tänker: jaha, vad betyder det då? Men det, mina vänner, det ska jag förklara för er! Tanken är att jag ska lägga till ett ord efter detta "Böcker om" och bilda en fin liten mening med en trevlig innebörd. Till exempel "Böcker om mat", "Böcker om böcker" eller "Böcker om historia". Sedan kommer en del följa där jag berättar två böcker om mat/böcker/historia som jag har läst, på vilket sätt de berör ämnet och vad jag tyckte om dem. Efter det kommer jag att skriva om två böcker om mat/böcker/historia som jag skulle vilja läsa i framtiden!

Jag tror att jag kommer lyckas göra sådana här ungefär en gång i månaden, men det får vi helt enkelt se. Ska vi köra igång då? Det tycker jag!

Böcker om häxor

Böckerna jag har läst om häxor:


Häxskolan (länken är till min recension) av Emily Gould.

Häxskolan handlade om Sophie som flyttar till sin skräckfilmsregissörpappas gamla hemstad som lider under stormar och andra väderproblem. Staden heter Mythic och är en riktig håla som dock lite berömd för sin historia av häxor och wicca, men Sophie är inte särskilt nöjd. Men efter ett tag förstår hon att hon själv är en häxa, och att hennes tre nyfunna vänner också är det! De bildar ett häxsällskap och försöker lista ut vem det är som orsakar stormarna, för det måste ju vara en annan häxa, eller hur?

Jag var inte överdrivet förjust i denna bok. Den kändes lite för barnslig och handlingen var inte särskilt spännande. Eftersom boken hette Häxskolan så trodde jag att det skulle visa sig att alla på skolan var häxor, men det var bara Sophie och hennes tre vänner som var det, vilket var en besvikelse. Jag minns dock att jag tyckte mycket om språket i den, mycket humoristisk och lättsam.

Så, om du vill läsa en lättläst och ganska trevlig häxbok så kan du nog njuta av den här.


BH:ar, bröllop och besvärjelser av Sarah Mlynowski.

Den här boken handlar om Rachel, som tillsammans med lillasyster Miri och mamma bor i Manhattan. Hon har ett helt vanligt liv men så får hon reda på att Miri är en häxa. Och att hennes mamma också är det och har dolt det i hela hennes liv! Rachel går i taket av uppspelthet och vill ha Miris magiska hjälp till att fixa alla hennes problem. Det största problemet är dock att Miri inte är särskilt villig att hjälpa henne, men väl efter en gång så får Miri mersmak. De två systrarna kan däremot inte ana vilka konsekvenser deras trollande kan få.

Den här läste jag senast för något år sedan, så jag har den inte i färskt minne, men jag tycker väldigt mycket om den här boken. Den är mysig och rolig och jag gillar karaktärerna jättemycket! Rachel är verkligen rolig och igenkänningsfaktorn var hög, Miri var så himla gullig och när jag läste den här första gången när jag var typ 12 ville verkligen vara som henne i egenskap av lillasyster. Jag gillar också skarpt att det är Miri och inte Rachel som får häxkrafterna, det gör det hela mycket mer intressant!

Så om du tycker om roliga böcker med en twist av övernaturligheter och andra mysiga inslag tycker jag att du ska läsa den här. Jag uppmuntrar dig starkt till att göra det!

Böckerna jag vill läsa om häxor:


A Discovery of Witches av Deborah Harkness.

"Deep in the stacks of Oxford's Bodleian Library, young scholar Diana Bishop unwittingly calls up a bewitched alchemical manuscript in the course of her research. Descended from an old and distinguished line of witches, Diana wants nothing to do with sorcery; so after a furtive glance and a few notes, she banishes the book to the stacks. But her discovery sets a fantastical underworld stirring, and a horde of daemons, witches, and vampires soon descends upon the library. Diana has stumbled upon a coveted treasure lost for centuries-and she is the only creature who can break its spell."

Denna beskrivning har jag tagit från Goodreads eftersom jag själv inte har läst denna och inte har helt koll på storylinen.

Den här boken har jag faktiskt i hyllan just nu, jag köpte den när jag var i London förra året. Den främsta anledningen till att jag inte läst den än tror jag är för att den är väldigt tjock, nästan sjuhundra sidor! Jag bör också nämna att detta inte är en YA-bok, utan en för vuxna så som jag har uppfattat det.


Born Wicked av Jessica Spotswood.

"Everybody knows Cate Cahill and her sisters are eccentric. Too pretty, too reclusive, and far too educated for their own good. But the truth is even worse: they’re witches. And if their secret is discovered by the priests of the Brotherhood, it would mean an asylum, a prison ship—or an early grave.

Before her mother died, Cate promised to protect her sisters. But with only six months left to choose between marriage and the Sisterhood, she might not be able to keep her word... especially after she finds her mother’s diary, uncovering a secret that could spell her family’s destruction. Desperate to find alternatives to their fate, Cate starts scouring banned books and questioning rebellious new friends, all while juggling tea parties, shocking marriage proposals, and a forbidden romance with the completely unsuitable Finn Belastra.

If what her mother wrote is true, the Cahill girls aren’t safe. Not from the Brotherhood, the Sisterhood—not even from each other."

Den här boken har jag också i bokhyllan! När jag för ett tag sedan skulle välja en bok till en engelskauppgift var det mellan den här och The Selection som jag valde mellan. Till slut blev det dock The Selection... Denna bok verkar väldigt mysig och den utspelar sig förr i tiden (kanske 1500-tal? någonstans där, tror jag), så häxor kombinerat med historia = en bok för mig!


Jaha, det här gick väl bra, eller hur? Kommentera gärna och berätta vad ni tyckte och ifall ni skulle önska någon särskild kategori!

1 kommentar:

  1. Kanske ett inlägg om nån lite ovanlig kategori som troll/bortbytingar.

    SvaraRadera