tisdag 25 september 2012

Andra delen i Deluxe-serien


De uppmärksamma har sett att jag ändrat bilden ”Sitter böjd över just nu:” och att jag i förra inlägget skrev om en annan bok än Rivaler av Anna Godbersen. Små indikatorer som påvisar att den boken nu är utläst, vilket betyder en recension! Rivaler är (som titeln antyder) andra delen i en serie, med början av Deluxe (länk till min recension).

Det är slutet på 1899 och New Yorks societet är i upplösningstillstånd efter den vackra Elizabeth Holland, som iscensatte sin död för att slippa gifta sig med Henry Schoonmaker och följa sitt hjärta till Västern och hennes älskade Will. Elizabeths forna vän Penelope Hayes är snabb med att ta hennes plats som mest eftertraktade ungmö, och suktar även efter hennes fästman.

Diana Holland får nu leva utan sin syster i en tid av mycket dålig ekonomi och en sjuk mor. Hon finner däremot tröst i en man som societeten inte skulle acceptera. Familjen Hollans forna piga Lina Broud har skaffat sig en ny identitet bland societeten men frågan är bara hur länge det kommer ta innan hennes mask faller av.


Jag uppskattade denna bok mycket mer än dess föregångare. Den tog tag i mig på ett mycket trevligt sätt. Det var spännande att läsa om alla personer och vad de höll på med. Särskilt tyckte jag om Diana Holland! Hon var den outstanding bästa karaktären i den här boken, hon var envis, romantisk och smart. Jag längtade efter varje nytt kapitel som skulle handla om henne och hennes kärleksintresse.

Återigen är jag besviken och uttråkad av hennes äldre syster Elizabeth. Jag förstod inte alls vad Will såg i henne, och även om jag inte tyckte om henne så borde jag ha förstått det om det varit bra skrivet. För språket är inte särskilt speciellt, det är bara där och berättar. Inget mer.

Men hela atmosfären i boken har jag kommit att tycka bättre och bättre om. Slutet på 1800-talet har jag inte läst så mycket om förut, jag har varit mer inläst på 1500-talet, men nu har jag läst mig uppskatta den här tidsåldern. Det är så mycket intriger och sociala spel och regler, jag hade aldrig klarat av att leva då! Alla var så beräknande, speciellt Penelope som fortfarande är the bad guy, varje drag var uttänkt och en del av en större strategi.

Varje nytt kapitel inleddes av en tidningsnotis eller någon annan liten skrift, så som ett brev eller en inbjudan. Och det tycker jag är en mycket bra idé, men det var mycket roligare när det var ett litet brev eller lapp som skickades mellan personerna i boken, det triggande verkligen att läsa vidare för att få förstå sammanhanget.

Denna bok började också med ett bröllop, och allting handlade om hur allting ledde upp till den, precis som det var med begravningen i förra boken och det gillar jag också. När det närmade sig slutet var jag så inne i boken och jag var bara tvungen att veta vilka det var som stod där framme vid altaret!

Och jag måste bara säga detta också VARNING FÖR SPOLER I DETTA STYCKE! Jag förstår inte varför Will dog på slutet. Varför skulle de skjuta honom? Det kändes ologiskt. Och det mest sorgliga med den delen var att jag inte alls tyckte att det var sorgligt. Som sagt så brydde jag mig nästan inte alls om Elizabeth så det blev mest fåraktigt hela saken. SPOILER SLUT!

Den fick 7/10 poäng av mig, för den var bra och jag gillade den men det fanns stora luckor. Jag är väldigt sugen på att läsa nästa! Angående titeln så tycker jag inte den hade så mycket att göra med innehållet, den hade lika gärna kunnat heta Deluxe eller Skandaler (som är andra delar i serien).

Titel: Rivaler 
Originaltitel: Rumors
Serie: Deluxe #2
Författare: Anna Godbersen
Utgivningsår: 2008
Originalspråk: Engelska
Sidantal: 424

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar