måndag 27 augusti 2012

Skolan är nu ett faktum

Idag har vi börjat ha riktiga lektioner. Svenska och engelska har jag haft idag (eftersom jag inte ska ha några individuella val förrän i trean, behöver spara poäng...) och vi fick en väldigt trevlig uppgift på engelskan. Kan ni gissa vad?

Jo, att läsa en bok såklart! Motiveringen var att man skulle fräscha upp engelskan igen efter lovet, något som inte är något problem för mig eftersom jag har läst engelska böcker under lovet, så som jag alltid gör. Men jag tog mig förstås an denna trevliga uppgift och bestämde att jag skulle välja en av böckerna jag redan har hemma istället för att trava iväg till skolbiblioteket (även om det var mycket frestande).

Lotten föll då på denna bok:


Jag köpte denna bok när jag var i London förra oktober men har inte läst den ännu. Anledningen: jag är inte säker. Det är inte en typisk YA-bok, även om jag misstänker att den faller under den kategorin. Jag läste på baksidan men kunde inte riktigt förstå vad den handlade om, något som liknar en dystopi verkar det vara och som utspelar sig på ett ställe som heter Carpentaria. Dock förstod jag inte riktigt vad som pågick där, men det kommer väl visa sig!

Jag valde denna bok eftersom det är inte något som jag känner mig jättemotiverad att läsa just nu (har många, många andra engelska YA som bara är där i hyllan och väntar på mig) och eftersom det har tagit så här lång tid att ens överväga den så kommer den nog inte bli läst om jag inte läser den nu. De andra böckerna väntar ju där på mig och de kommer jag garanterat att läsa så fort jag får chansen, Carpentaria har alltid hamnat långt ner på prioriteringslistan men nu ska jag göra slag i saken!

2 kommentarer:

  1. SV: Det går ut på att bloggare ska skicka böcker till varandra! Du kan läsa mer i min kategori bokvän-cirkeln (: Läs även hos Lucy på Bokrygg som har skrivit om saken! :D

    SvaraRadera