torsdag 2 augusti 2012

Resan till Prag

Hej! Nu såhär ungefär en vecka senare tänkte jag dela med mig av lite bilder och berättelser från resan till Prag (med en bok-twist såklart)!

Här ligger jag och läser Pride and Prejudice innan vi ska ta tram 11 in till centrum första dagen (fast då visste vi inte att det var 11 utan var lite förvirrade ett tag...).


Vi skulle gå lite på stan för att lära oss att hitta och kolla läget lite. Bland det första vi såg var detta:


Och det kanske kan tyckas som skryt att kalla det "Palace" men seriöst... de hade fyra våningar med böcker!!! Nedan ser ni en lycklig Beate med skylten som berättade vad för slags böcker det fanns på varje våning, helt på tjeckiska såklart så jag fick lov att fråga efter den engelska sektionen.

Här är jag på samma affär och tittar vid "barnhyllan", där det fanns lite YA och sedan till vänster var det klassiker. På engelska. Jag hann tyvärr inte ta en snabbkurs i tjeckiska så att jag kunde inhandla böcker på det språket också. I denna affär inhandlade jag boken Queen of Subtleties för nätta femtio svenska kronor.



Det finns ett torg (Starometske namesti) i Prag som är gammalt och känd, man ska liksom ha gått på det torget om man varit i Prag, och i kanten på detta torg finns detta klocktorn. "Klockan" hade ett väldigt underligt utseende och jag tror att mamma berättade att ingen visste hur man skulle tyda det... kanske hade det något med astronomi att göra? När klockan slog hel timme så kom det i alla fall ut lite gubbar ovanför den översta av cirklarna på tornet och högst upp spelade en ensam trumpet en liten trudelutt.


På andra sidan av samma torg så hittade vi en bokaffär till! Författaren Kafka kommer från Prag och därför var det väldigt mycket Kafka inspirerade affärer och souvernirer man såg. Såklart resulterade detta även i en bookshop! 

Tyvärr blev det där inget inhandlat dock... I en bokhandel i närheten som hette Big Ben så hittade jag däremot Percy Jackson and the Lightning Theif som blev min för ungefär sextiofem svenska kronor.
Bron på bilden är Karlsbron, en gammal och känd bro utan tre som går över floden Moldau som rinner genom Prag. Här var det smockat med turister och olika stånd som sålde handgjorda smycken, ritade karikatyrer, sålda små handmålade tavlor och så vidare... Där inhandlade jag en liten flöjtaktig sak (som ni ser ovan). Tjejen som sålde demonstrerade en liten trudelutt (ursäkta överanvändning av ordet), och jag har försökt men det krävs nog en hel del träning för att komma dit...














Det blev en hel del kort-tagning...


Bland annat på detta torg som vi senare satt på en bänk och läste på i någon timme sådär för att fördriva tiden.

Detta är en bild på den judiska kyrkogården som var väldigt liten till ytan, men cirka hundra tusen har blivit begravda där från 1400-1800-talet.


Rundeln som jag håller i handen såldes överallt, den är gjord av något slags bullbröd som man virar runt en pinne där den... tja, steks och sedan rullar man den i socker och lite krossade mandalar innan man äter den varm. SJUKT gott!



Jag i ännu en bookshop! Denna gång Shakespeares bookshop, vilket betydde enbart engelska böcker och mycket svårare att välja! Jag kom till sist fram till Daughters of Fire.



Detta är mina och min mors fötter... och tusentals fiskar (okej, kanske en liten överdrift)!!!  Ni kanske har hört talas om detta fenomen, att man stoppar ner fötter och händer till små fiskar som ska äta bort döda hudceller och när man är klart med behandlingen ska huden vara som på en babyrumpa? Det blev dock inte riktigt som en babyrumpa, och i början höll jag på att skratta ihjäl mig för att det kittlades (det kom och gick i vågor) och i början vågade jag inte stoppa ner händerna mer än tio sekunder. Det var en intressant upplevelse, och det är kul att kunna säga att man suttit där i fyrtiofem minuter och låtit småfiskar äta på mig!


Det finns utsikter som heter duga i Prag...


 
Ja, det var en liten del av vår resa. Vi tog runt tusen bilder och gjorde en massa roliga grejer, detta är en selektiv liten visning bara. Summering: Mysig men ganska liten stad. Fina vyer, roliga affärer, mycket och trevligt folk. En jätterolig resa.

Tack mamma och pappa! Och till den eminenta Prag Tio-i-topp-guiden som också var en väl utnyttjad resurs på resan.


Alla bilder är tagna av mig, mor eller far.

2 kommentarer:

  1. Kul med ett reseinlägg. Har aldrig varit i Prag men jag vill besöka det där bokpalatset. Även om de har väldigt lite YA så är det ändå en härlig känsla att vara omgiven av så mycket böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja, det var sjukt häftigt! Mina föräldrar fick lov att dra mig ifrån varje litet ställe där de sålde böcker, jag älskar att bara vara i närheten av så många samtidigt :D

      Radera