tisdag 7 augusti 2012

Finfina baksidor!

Jag blev lite inspirerad när jag tänkte på hur många fina baksidor det finns här i världen (feel free to laugh), så jag tänkte visa er ett par stycken sådana som jag tycker är fina av olika anledningar!


Detta är baksidan på Borta med vinden och den tycker jag om eftersom den ljusa gröna färgen är underbar och den går igen på framsidan. Jag gillar att det är en bild på huset, det får en att föreställa sig atmosfären i boken och snirkeltypsnittet längst upp är bara för sött! Och att den gröna fyrkanten fades out tills det bara är himmel...


Detta är baksidan på Changeling av Philippa Gregory (vadå partisk?) och den gillar jag för att man ser en bit av hennes fladdrande klänning (hela människan är på framsidan) samt facklan hon håller i handen. Landet bakom känns öde, mörkt och mycket spännande. Molnen är också väldigt domedagsaktiga.


Detta är baksidan på Daughter of Smoke and Bone som jag har i storpocket. Jag gillar stämningen, det känns mycket engelskt och dimman gör att allting känns lite extra mystiskt och spännande. Och författarfotot längst nere är också kul, hon har rosa hår!!!


Detta är baksidan på Där drömmar blir till av Emma Andersson och när jag läste den tyckte jag att framsidan och baksidan var väldigt olika, och jag kommer ihåg att jag gillade denna sida bäst. Det ser lite ut som en gammal bok eller ett brev.


Detta är baksidan på Entwined av Heather Dixon där framsidan också är sjukt vacker, men jag tycker att denna sida också är väldigt, väldigt fin! Löven som är lite transparanta är silvriga på framsidan och det är fint att de finns med här också. Tornet i bakgrunden som är lite suddigt ser verkligen ut som ett sagoslott och man får därigenom en föraning om vad man kan vänta sig när man läser den. Citatet ur boken först är i blickfånget och det får en att vilja läsa resten av texten.


Detta är baksidan på Flickan med pärlörhänge (haha! detta börjar låta som den där "..in your pants"-taggen!) och den gillar jag på grund av statssilhuetten i nederkant. Färgerna känns höstiga och väldigt rätt för historien.  Det jag dock inte tycker om med denna är att det är så mycket text, när det är så mycket så orkar man inte läsa igenom allt...


Detta är baksidan på Harry Potter och De Vises Sten och jag älskar konturerna av alla magiska saker i silver! Ni vet en sådan där platta som man brukade få leka med på bildlektionerna ibland, som var svart ovanpå men hade ett silverlager under och när man skrapade på det med en liten kniv så framträdde silvret. Det känns precis så här, och det är jättecoolt!


Detta är baksidan på Paranormalcy och här är himlen episk... Man ser även här en bit av Evies klänning och de där konstiga växterna som brukar finnas runt sjöar (ser ni, eller förstår ni vad jag menar?). Om man öppnar upp boken och tittar på den så är allting en enhetlig bild och det tycker jag är fint.


Detta är baksidan på Reckless och den är ju helt outstanding! Trycket uppe i vänstra hörnet är silvrigt och titeln på framsidan är i samma silvernyans, enhetlighet = bra. Även om boken är ljus till färgen så ser den lite sliten och riven ut och bilden är ju helt... ja, jag vet inte på vilket sätt jag ska förklara att jag tycker att den är snygg. Den är det helt enkelt.


Och till sist, är detta baksidan på The Pledge och jag gillar att all text inte är lika stor och att det ibland är rött, för att liksom highlighta precis de meningarna. Skuggorna i sidorna och det snirkliga mönstret i vitt ovanpå, ja, det gillas!

Vilken av dessa baksidor tyckte ni var snyggast? Tycker ni baksidorna är viktiga för en boks utseende?

6 kommentarer:

  1. Man tittat ju mest på framsidan av en bok, för när man köper den online så ser man sällan baksidan, eller jag brukar inte titta på baksidan vanligtvis även om man kan se den. Men en vacker backsida är ju absolut ingen nackdel direkt!

    Okej jag älskade att titta på dess baksidor som du har listat här! Men favoriten är nog Daugther of Smoke and Bone, äger den boken och var tvungen att gå och titta om jag hade samma baksida, och det hade jag, men har aldrig riktigt tittat mycket på det, men jag kanske borde titta mer på baksidorna! Men Reckless har en fin backsida också och Harry Potter, såklart. :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att alla de här baksidorna var väldigt fina! Det är så mycket prat om framsidorna hela tiden, men ibland är baksidorna precis lika fina. Och vilken fin version av Borta med vinden! Jag har boken i tre delar, men de är rätt skruttiga faktiskt och inte alls lika snygga.

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg! :) Har alltid varit så upptagen av framsidorna att jag inte ägnat särskilt mycket tanke åt baksidorna, men de är ju faktiskt riktigt fina de också. :)

    // Frida

    SvaraRadera
  4. Baksidan brukar inte alls vara lika viktig som framsidan för mig, mest för att jag inte tänker lika mycket på den.
    Här tycker jag alla var fina, men jag gillar Borta med vinden, DoSaB, Entwined, Harry Potter & Reckless mest. :)

    SvaraRadera
  5. Jag brukar inte värdesätta baksidan även om det definitivt ger pluspoäng om den är snygg.

    Inget slår Harry Potter enligt mig, men Daugther of Smoke and Bone ligger inte långt efter. ;-)

    SvaraRadera
  6. ÅH va kul, va fina du hittade, måste göra nåt liknande inlägg med mina finaste bakomslags böcker :P

    Länkar självklart till dig som jag fick ideen ifrån ;)

    SvaraRadera