torsdag 30 augusti 2012

Ett nytt försök

Nej, vet ni vad? Jag började ju läsa Carpentaria för skolan häromdagen, med den fina motiveringen att den då äntligen skulle ta och bli läst. Jag hade ju ingen aning om vad den handlade om när jag började, någon vad uppfattning om något slags dystopiskt samhälle. Det var inte alls vad jag fick, på långa vägar!

Det visade sig att boken handlade om Australien och Aboriginerna, deras livsvillkor på vad jag uppfattade som 60-talet. Dock har jag ingen aning om det var då den utspelade sig eftersom det inte berättades. Engelskan var väldigt svår. Jag läser amerikanska YA-böcker utan problem, jag läser gammaldagsa brittiska böcker nästan helt utan problem, men detta... Det var nästan en plåga att läsa, jag förstod nästan inte ens vad de menade, och även om jag inte alltid förstår exakt vad som står i andra engelska böcker så förstår jag vad de menar.

Med andra ord så var detta inte alls vad jag hade väntat mig och inte alls kul att läsa. Jag stretade på och försökte övervinna alla aversioner jag lyckats samla på mig om boken, men när jag kommit till sida trettio (som tog mig två kvällar) så insåg jag att det inte var någon mening längre. Varför slösa mer tid och energi på en bok som jag inte tyckte om eller ville läsa? Som mamma sa: "det skulle jag aldrig ha gjort!". Så då förkastade jag den här lilla principen som har gått och gnagt i mig ett tag nu, att om man börjar läsa en bok så måste man läsa klart den och ställde tillbaka Carpentaria i hyllan igen. Bara för skojs skulle lade jag dit en liten lapp där jag förklarade varför jag inte fortsatt och vilket datum jag gav upp. Kanske för att det skulle vara intressant att hitta eller för att inte göra boken ledsen.

I alla fall så var jag ju tvungen att hitta en ny bok, och där ligger inte problemet att hitta en egentligen, utan att sålla bort så många att det bara blev en kvar! Tack mor och far som hjälpte mig att välja när jag satt ungefär halv elva och inte kunde bestämma mig. Det blev The Selection av Kiera Cass. En bok som jag känner mig väldigt sugen att läsa och jag förstår engelskan. Dessutom hade jag svårt att lägga ifrån mig den där jag väl hade börjat, ett mycket gott tecken!


Så himla sött och fint omslag när man tog bort det yttre skalet (som också är sjukt fint!).

1 kommentar:

  1. SV: Okej, va bra! :D och det är från Percy Jackson and the Olympians!! En av mina favoritserier! :)

    SvaraRadera