torsdag 23 augusti 2012

Ett litet tack och ett litet system

Hej på er! Jag fick jättefina kommentarer på bokvideon som jag la upp igår (tack!) och eftersom jag tyckte att den var så himla rolig att göra så kan jag garantera att det kommer dyka upp fler sådana i framtiden!

Jag tänkte berätta lite för er om en grej som jag har börjat göra. Ni vet ju att jag skriver och just nu håller på med en bok (jag kallar det helst för bok, om jag säger manus så känns det som om jag skriver till en film) och för ett tag sedan (ganska lång tid sedan) så såg jag detta inlägg hos bokbloggaren Klara.

Hon skriver om ett slags belöningssystem för skribenter och som går ut på att man inte ska bryta kedjan. Man sätter ett mål hur många ord per dag man ska skriva och när man klarar det får man kryssa för eller pricka i en kalender, sedan är grejen att fortsätta pricka i varje dag för att inte bryta kedjan! Antalet ord på sin skrift ökar väsentligt och eftersom man håller på med den så kontinuerligt så är det lättare att komma igång när man väl sätter sig. Så har i all fall jag upplevt det.

Dock känner jag mig obligerad att påpeka att jag bara är inne på min fjärde dag med detta system, men än så länge tycker jag att det fungerar utmärkt! Jag blir mer motiverad att sätta mig ner och skriva och när jag väl gör det så flyter det ofta på så pass att jag kan skriva nästan dubbelt så många ord som jag satt som mål (500 ord/dag).

Just nu är jag uppe i 114 sidor och 43 447 ord och jag blir alldeles varm och glad när jag tänker på hur snabbt detta kommer eskalera!

Alltså, rekommenderat skrivbelöningssystem: don't break the chain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar