torsdag 16 augusti 2012

En mycket bra bok

Nu har jag läst ut sista delen i Trylle-trilogin... Det gick fort och jag är rätt tagen. Här kommer en recension, men jag varnar er om ni inte läst de första två böckerna eftersom smärre spoilers kan förekomma.

Tove har friat till Wendy, och hon har tackat ja eftersom det skulle vara det bästa för kungadömet. Drottning Elora är sjuk och hon har inte mycket tid kvar och när hon dör så måste Wendy bli drottning. Hon kämpar med att acceptera sitt äktenskap, men känslorna för Vittra-markisen Loki distraherar, samtidigt som hennes gamla tracker Finn fortfarande finns i närheten.

Bortsett från sina personliga problem måste hon ta hand om ett förekommande krig med Vittra-klanen, som styrs av kung Oren som är Wendys pappa.

Vad är bäst för kungadömet? Hur mycket ska hon offra för de hon älskar?


Jag har ju haft mina små negativiteter (kan man säga så? Man borde kunna det...) angående de två första böckerna i denna serie, Switched och Torn, men nu... Jag kan säga att jag är lite blown away. Jag spenderade dessa två dagar sedan jag läste ut Torn med Ascend och det har varit magiskt. Idag låg jag på gräsmattan hela dagen och läste, läste och läste... Jag glömde nästan bort lunchen och jag ignorerade min stackars far när han kom hem från jobbet. Jag var så himla inne i boken, det var länge sedan något uppslukade mig så. Men istället för att berätta detta kanske jag skulle ge lite konstruktiv kritik också...

Wendy har nu alltså axlat rollen som Drottning och jag tycker att det är bra att hon äntligen inser att hon måste göra vissa uppoffringar för sitt folk och det märks att hon verkligen har börjat bry sig om dem. Trots detta blev jag frustrerad när hon gjorde vissa val, jag bara: "men gör inte så! du kommer inte bli lycklig, det är inte värt det!", men hon stod på sig och det tycker jag var viktigt. Jag hade inte respekterat henne lika mycket om hon inte gjort det. Elora har i tidigare böcker varit lite av en isdrottning men i denna har hon smält och hennes relation och hennes historia fick mer plats. man sympatiserade med henne och förstod valen hon gjort i sitt liv. Det var fint.

Själva Drottning-eriet tyckte jag var mycket intressant! Jag tycker ju sådant är väldigt roligt och spännande att läsa om, dock brukar det då vara i formatet Engelsk 1500-talshistoria, men jag gillade det nu också! Och det här med att hon skulle gifta sig med Tove... Vilken (Beate tappar ordet och tittar på facebook ett tag för att komma på det) gastkramande historia! Och skulle hon gifta sig eller följa sitt hjärta? Och vilken kille skulle hon välja? Hela romans-biten var väldigt spännande och engagerande.

Det fanns väldigt mycket historia, fakta och komplicerade förhållanden i denna, saker och ting har byggts på för varje bok och nu var det rätt invecklat hela historien. And I like it! Det kändes genomtänkt och uttänkt och jag tar tillbaka allt dåligt jag hittills sagt om Amanda Hocking eftersom jag efter denna bok är extremt förtjust i henne.

Den fick 10/10 för att den var fängslande, spännande, romantisk, intressant och på många sätt nyskapande och speciell. I love it!

Titel: Ascend
Serie: Trylle Trilogy #3
Författare: Amanda Hocking
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 295 + 23 (som var en liten extrahistoria, lite likt en epilog, som jag verkligen rekommenderar att man läser!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar