onsdag 8 augusti 2012

En annorlunda recension

The Queen of Subtleties har två spår, det ena är ur Anne Boleyns perspektiv som skriver ett brev till sin dotter Elizabeth och det andra är ur kungens konfektörska under samma period, Lucy Cornwallis. Brevet skrivs dagen innan Annes avrättning och hon börjar från början med att förklara för sin dotter hur hon levt sitt liv. (För er som inte är lika insatt i Englands kungahus under 1500-talet så var Anne Boleyn Henrik VIIIs andra fru, hon overthrew hans drottning sedan tjugo år och detta blev inledningen till hans galna fru-konsumtion).

Det var handlingen i kort eftersom jag känner att jag inte vill lägga ner så mycket tid på denna recension. Jag tror heller inte att många har hört talas om eller läst denna bok (rätta mig för all del om jag har fel!) så jag tänker inte gå så djupt på relationerna i boken eller händelseförloppet... Bara så ni vet.

Jag kan helt enkelt säga att jag inte tyckte särskilt mycket om den här boken. Jag har läst om Anne Boleyn i Den andra systern Boleyn och var därför införstådd i händelseförloppet så inget där var särskilt spännande. Jag tyckte att författaren hade gett Anne en ganska odräglig berättarröst. Hon var en bitch, helt skoningslös och äregirig, och jag tyckte inte om henne. Även om det nog var meningen att man skulle sympatisera med henne så lyckades det inte med mig.

Delarna som handlade om Lucy tyckte jag däremot om. Det var intressant eftersom mycket av skapandet av konfekten (the subtleties) var ganska detaljerat beskrivet vilket gav en känsla av trovärdighet, och det är ju alltid är bra. Hennes personliga historia var också intressant.

Då har jag avverkat de båda huvudpersonerna och kan då övergå till språket. Det var inte något fel med det, faktiskt med ganska originell uppbyggnad och jag hade tyckt väldigt mycket om det OM det hade varit en bok som utspelat sig i modern tid. På 1500-talet så sa man inte "fuck". Det tror jag inte på, inte alls... Språket kändes dåligt anpassat och jag störde mig upprepade gånger på det.

Sammanfattningsvis, jag tyckte inte riktigt om den här boken. Jag säger inte att den är fullständigt värdelös, jag gillade den helt enkelt inte. Den hade sina ljusa stunder och om delarna om Lucy hade varit hela boken hade jag nog tyckt om den. Men så var det ju inte nu... Trots detta är det lite roligt eftersom jag nu har läst två böcker om samma historiska händelse, då har jag någonting att jämföra med. Så, kul för meriten, tiden jag la ner kändes lite värdelös...

Den fick 5/10 poäng.

Titel: The Queen of Subtleties
Serie: Ingen, men samma författare har skrivit två böcker till om Henriks fruar.