tisdag 21 augusti 2012

Åtta personliga saker om mig

Nu har jag blivit utmanad! Av Man! Oj, vad kul!!! Jag märkte att jag hade blivit utmanad igår kväll och jag blev så upprymd att jag inte kunde somna, utan låg bara och tänkte på vad jag skulle skriva. Utmaningen går ut på att skriva åtta vanor eller fakta om sig själv och sedan ska man utmana fyra andra bloggare att göra samma sak.

När jag då funderade på detta kom jag fram till att jag inte skulle välja bokrelaterade saker, för sådana vet ni redan så många! Så här kommer åtta personliga fakta/vanor om mig:

1. Jag lyssnar på ljudböcker när jag ska sova

Jag har alltid gjort det och kommer vad jag vet alltid göra det. Det spelar egentligen inte så stor roll vad det är, bara det är någonting i bakgrunden som låter lite grand så har jag mycket lättare att somna. Oftast lyssnar jag på (trumvirvel, tack) Harry Potter! Detta gör att jag när som helst kan citera långa sträckor ur böckerna eftersom jag har dem på varje kväll, men också förstörs kanske lite av magin med dem... (Just nu har jag cd 5 i Harry Potter och Halvblodsprinsen, när de åker med Hogwarts Expressen och Snigelhorn bjuder in till det första Snigelklubbsmötet).


2. Jag älskar färger

Jag älskar färger (ursäkta upprepningen men detta behöver ges eftertryck till)! Nästan alla mina kläder är färgiga, jag har knalliga nagellack, jag har pastelliga kajalpennor, örhängen, strumpor, ja, vad som helst! När jag går på klädaffärer så dras jag alltid till de plagg som har mest färger, sådan är jag. Och jag gillar att matcha de på olika sätt, ju mer starka färger desto bättre!


















3. Jag hatar läskiga filmer

Japp, så fort det blir minsta läskigt på film åker händerna upp framför ansiktet och jag ber den bredvid säga när det är klart. Filmerna behöver inte ens vara särskilt läskiga, skräckfilmer och sådan sätter jag mig inte ens framför. En film som jag tittade på nyligen med en vän är Sagan om de två tornen, allmänt episk och awesome film men, jag tycker Gollum är obehaglig så så fort han kommer i bild sätter jag händerna framför ansiktet. Grejen är att jag såklart vet hur han ser ut, det är inte det, jag tycker bara att jag kan bespara mig så mycket av honom som möjligt. En annan film som jag blundar till är Harry Potter och Den flammande bägaren. Jag, snart sjutton, har aldrig vågat titta på hela sekvensen när Voldemort går upp ur kitteln på slutet.

4. Jag är ambitiös och diplomatisk

Jag har hört dessa påståenden flera gånger om mig själv flera gånger, och jag tycker att de stämmer. Nästan vad jag än tar mig an är jag ambitiös, det kan handla om ett sommarjobb som främst går ut på att damma ovanpå bokhyllorna, skolarbete, göra ett födelsedagskort, måla naglarna, läsa en bok... Jag gör det så bra jag kan, med så mycket engagemang jag kan uppbåda. Och diplomatisk är jag för att jag är rätt bra på att medla mellan familjemedlemmar (främst, har inte hunnit testa på så många andra). När det råder osämja eller olika viljor så brukar jag alltid vilja rätta till och reda ut.

5. Jag älskar att skratta och le

Tja, det finns väl inte så mycket att säga om detta påstående egentligen. Utan att skratta och göra välden glad med ett leende tycker jag att det är lite tråkigt att leva. Därför gör jag mitt bästa för att skratta och vara glad så ofta jag kan.


6. Jag har lång startsträcka och behöver ofta betänketid

Jag funderade i ungefär ett halvår innan jag skaffade den här bloggen. Jag fundera, försökte vänja mig vid tanken, skrev inlägg på ett word-dokument för att se hur det skulle vara. Jag behöver ta min egen tid att fatta beslut och komma fram till saker och ting, jag är urdålig på att ta snabba beslut så som "vilken restaurang ska vi gå till?" eller "ska jag anmäla mig till den där tävlingen på den där bokbloggen?". Helst vill jag skriva upp saken i fråga för att låta det ligga och gro ett tag innan jag fattar mitt beslut. Därav betänketid, jag är kanske lite långsam av mig. När jag och kära systeryster har delade åsikter som vi språkar om (bråka, med finare ord) så tar det ofta ett tag innan jag kan svara på det där argumentet hon nyss sagt. Jag behöver tänka och fundera i min egen takt, annars slår jag bakut och går i baklås.

7. Jag brukar hänga på nördiga internet-sidor

Till exempel Taste of Awesome och That's so true. Jag vet inte vad jag ska säga för att ursäkta mig... Det är helt enkelt så himla kul! Jag tycker rätt mycket om den humorn som existerar på dessa sidor, med skämt om Star Wars, Harry Potter och Sagan om Ringen, jag gillar det! Eftersom jag har koll på dessa grejer gör det mig införstådd i skämtet, och den lilla nörd-gemenskapen är väldigt härlig. Dock finns det ju grejer jag inte gillar med dessa sidor, främst Taste of Awesome där de frekvent hackar ner på saker. Det känns om rätt låg humornivå, jag brukar bara ignorera de bilder som handlar om sådant.







8. Jag dricker te varje kväll

Det är en mysig rutin, någon gång runt klockan nio kokar någon i familjen tevatten och sedan går man och tar sig en mugg. Man kan sitta tillsammans och titta på teve med sin mugg eller så går man in på sitt rum med sin mugg. Det viktigaste är att man har en mugg och att man dricker ur den.


Ja, det var det! Tycker ni att det var upplysande? Jag gillade i alla fall att hitta på de här grejerna om mig själv, men jag börjar ana att utmaningen inte ligger i att hitta åtta fakta/vanor utan att banta ner antalet till åtta och bara ta med det viktigaste.

De bloggare som jag vill utmana är dessa: FridaAndréaLisa samt Johanna och Mathilda. Hoppas ni tycker detta var lika roligt som jag!

2 kommentarer:

  1. Kul att få veta mer om dig. Hihi, jag gillar taste of awesome bilderna :)

    SvaraRadera