fredag 17 augusti 2012

Ännu en fundering

Jag har funderat på en sak. Jo, igår läste jag ju ut Ascend som lämnade mig i ett tillstånd av tomhet. Sådant händer ju rätt ofta, man läser ut en bok och sedan sitter man bara där och tänker: "jaha, vad händer nu?".

Det har säkert fler varit med om, det är däremot inte det jag har funderat på. Jag har funderat på när den där tomheten och stillheten och verkligheten börja komma tillbaka, ska man börja läsa en annan bok då, på en gång? Lämna den andra bakom sig efter en halvtimme eller så och fortsätta på nästa? Jag har kommit fram till att jag inte tycker att det fungerar för mig.

Jag behöver lite tid att tänka och processa det jag har läst, fundera över handlingen, tänka på fina stunder, känna spänningen i magen när upplösningen var nära. Och detta tar lite längre tid för mig än bara en halvtimme. Det har hänt att jag läst ut en bok och sedan direkt tagit upp en ny eftersom jag varit så lässugen och det verkade som en bra idé att bara fortsätta och fortsätta. Vad som händer då är att jag inte riktigt kan koncentrera mig på den nya boken, jag tänker på den andra boken och är rent mentalt sett fortfarande kvar i den världen. Sedan tvingar jag mig själv att fokusera på den nya boken eftersom den förtjänar min fulla uppmärksamhet, men jag känner mig nästan lite otrogen mot den andra boken eftersom jag inte har tid att skänka den några extra tankar.

Detta kunde ha inträffat igår, jag läste ut min bok och funderade på att ta upp en ny direkt, men då kom jag på att det inte var så bra. Så jag väntade alltså en hel eftermiddag, en hel kväll, en hel natt, och en halv morgon med att plocka upp nästa bok, Bärnstenskikaren (förresten hade jag glömt att jag höll på med den serien, så uppslukad var jag av Trylle-trilogin!). Då känner jag att Ascend har lagt sig och fått den tid den vill ha för att kunna bli fullt uppskattad.

Det är vad jag har funderat på. Hur är det för er? Går ni från den ena till den andra eller måste ni stanna upp och ha små pauser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar