måndag 20 augusti 2012

Alice i Underlandet

Idag har jag skrivit på min bok, jag har ätit lunch och jag har tittat på Alice i Underlandet (den nya regisserad av Tim Burton). Jag har sommarlov en dag till och jag tänker suga ut så mycket som möjligt av den (alltså göra ingenting alls). Men om jag nu ska prata om något annat, kanske något bokrelaterat så kan jag ju ta upp tråden Alice i Underlandet...

Jag har inte läst boken av Lewis Carroll, men Alice's Adventures in Wonderland var en av de fem klassiker jag beställde från cdon häromveckan. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om filmen (eftersom det är min enda referens), det är rätt skruvat alltihop... Vissa grejer i den får mig att rynka på näsan, men samtidigt är den ju så fascinerande eftersom det är så fullständigt orimlig. Det är ren fantasi, ingen förankring någonstans, och det är spännande. Jag tycker att filmen handlar mycket mindre om Alice än om själva Underlandet, det är Underlandet som är huvudrollen.

Jag ser fram emot att läsa denna klassiker eftersom jag längtar efter att få bilda mig en egen åsikt om hela ståhejet. När jag har läst boken kan jag (förhoppningsvis) säga ifall jag tycker om den eller inte. Jag anar att Tim Burton har skruvat till det hela rätt rejält (även om jag inte vet säkert) och jag undrar om boken är likadan eller lite mildare.

Spännande, helt enkelt. Fascinerande. Att boken gav ut första gången i slutet på 1800-talet gör inte det hela sämre.


PS. Jag älskar Alices kläder genom hela filmen! Hennes klänningar är nästan det bästa med alltihop tycker jag.

3 kommentarer:

  1. Jag är också lite kluven, men ja. Burton är Burton. Får med se till att läsa den snart!

    Förresten valde jag att utmana dig och vill gärna veta mer om dig som person: http://bokskadad.blogg.se/2012/august/atta-saker-om-mig-som-ni-kanske-inte-kande-till.html

    SvaraRadera
  2. Boken är lika skruvad men kortare och jag tycker absolut inte att du ska ge din bedömning av Alice i Underlandet genom Tim Burtons filmatisering. Disney-versionen beskriver boken bättre tycker jag. Boken är väldigt bra som saga, men läs i så fall även uppföljaren Alice i Spegellandet. Jag tror Burtons film skulle handla om en mer mogen Alice, i den första boken är hon i Underlandet för första gången. I filmen har hon ju fallit tillbaka ner i kaninhålet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det stod i slutet att den var baserad på både Alice i Underlandet och Alice i Spegellandet... Om jag tycker den första är bra kanske jag tar och läser den andra också :)

      Radera