söndag 8 juli 2012

Jag trodde att min tid var kommen...


Det kommer en tid i varje bokbloggares liv då den ska beställa böcker från en utländsk hemsida för första gången. Jag var övertygad om att detta ögonblick hade kommit för mig, jag hade gjort i ordning en stor och tillfredsställande varukorg med massor av godbitar, skapat ett konto och skrivit in adress… Men, var hände sedan? Jo, tvåhundra kronor i frakt!

Detta hade jag inte varit beredd på. Javisst, frakt men inte så mycket! Min måttliga korg på ungefär femhundra kronor och elva böcker var jag fullständigt nöjd med, men när priset höjdes med tvåhundra kronor blev jag skitnervös och tog bort allting ur varukorgen och avbröt beställningen.

Jag gjorde detta på amazon.co.uk, och bara några dagar senare såg jag på en blogg att de hade fraktfritt om det var över tjugo pund. Jag förstod ingenting. Allting kändes så himla snopet eftersom hardback kostade ungefär fyrtio svenska kronor där medan de kostar cirka sjuttio på adlibris! Tänk er möjligheterna! Jag hade fått så himla mycket mer för pengarna om jag beställt från amazon, men så var det ju det där med frakten…

Jag tillkallade min mor som fick vara med som moraliskt stöd när jag skulle skriva in adress och sådär, för det kändes lite läskigt att det var en engelsk sida och jag inte riktigt förstod vad jag höll på med. Det fann ju begagnade böcker också, men de kunde de tydligen inte skicka till Sverige.  Jag hade några sådana i varukorgen men de togs bort när jag skulle betala.

Så nu går jag tillbaka till gamla, hederliga, svenska adlibris där böckerna är dyrare men sidan är på svenska och jag helt förstår vad det är jag håller på med. Det känns bitterljuvt.

Snälla, kan ni dela med er av era erfarenheter av utländska sidor där man beställer böcker? Hur var det första gången ni beställde? Hur var det med frakten? Kunde ni köpa begagnade böcker?

Ps. Jag skrev ett liknande inlägg en gång som handlade om recensionsexemplar där jag fick jättebra svar på mina frågor, och nu har jag erhållit fem recex. Jag förväntar mig en liknande utgång på detta (ingen press).


6 kommentarer:

  1. Jag är rätt så säker på att när man handlar på amazon så fyller man i vad man vill ha för sorts frakt. Om man vill att beställningen ska komma fortare så måste man betala, men om man är okej med att det tar lite längre tid så kan man fylla i det och det blir då gratis. Det där med begagnade böcker vet jag faktiskt inget om.

    En annan bra sida jag kan tipsa som, som är lite enklare att förstå än amazon, så är det The Book Depository. Den tycker jag är väldigt smidig och bra! Lätt att förstå sig på också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, det kan nog vara så med frakten. Kollade inte så noga eftersom jag fick lite panik över att det blivit så himla dyrt :P Ska kolla det nästa gång!

      Jag tittade in på The Book Depository men jag tyckte att priserna var så lika Alibris att det inte var riktigt värt att beställa därifrån. Fast jag kanske kollade på fel böcker? Men den var mycket lättare att förstå sig på än amazon, vilket var skönt! ;)

      Radera
  2. Okej, Beate. Jag har tänkt sammanställa ett liknande inlägg på min blogg - om mina erfarenheter med internetbokhandlar o. dyl. - men ska skriva ett särskilt till dig.

    Första gången jag köpte via Amazon hade jag noll koll, men tack vare min syster (som tidigare köpt en del där) gick det lite lättare.

    Oavsett vad du köper på Amazon tillkommer alltid en emballagekostnad och oftast också en fraktkostad. När du köper just böcker är standardkostnaden på emballage+frakt £2.80, ca 30 kr - mer eller mindre. Men om du köper böcker som uppfyller Amazons SUPER FREE Delivery-krav så är det gratis frakt när du köper saker för minst £25. För att se vilka böcker som uppfyller kraven finns det en knapp där du kan klicka på "FREE Super Saver Delivery offers only". Annars kan du leta efter texten "FULFILLED BY AMAZON". (Bild här: http://cdn.publishdev.se/cdn/8-1/3176828/images/2012/amazon_4ff9e0e09606ee56f7000138.png) Fast du måste hålla koll på och endast köpa böckerna som säljs "International" och inte "Domestic". Knepet med att köpa Amazons kravmärkta böcker är att böckerna ofta är dyrare.
    Och av den anledningen köper jag mina begagnade. Fast dessa uppfyller sällan kravet, men jag tjänar mer på det - och företagen som säljer böckerna brukar gå med på återbetalning om boken inte är i det skick du beställde den. På det här sättet kan jag köpa en bok för 1 cent och betala emballage+frakt och ändå få hem en hyfsad bok för 40 kr.

    The Book Depository har jag länge (pga min kärlek till Amazon) förkastat, men jag märkte nyligen att priserna sänks en del när man väl registrerat sig på sidan och sedan klickat på kassan. :-) Mycket enklare än Amazon, men man lär sig Amazon snabbt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det hjälpte dig lite (och förhoppningsvis inte skrämde dig)!

      Radera
    2. Vilket bra svar!! Och jag blir inte alls rädd, det var precis sådant här som jag ville veta! Tack så jättejättemycket för det uttömmande och braiga svaret :D Jag tänkte skriva att du hade tur som hade en syster som kunde hjälpa dig, men jag hade ju precis lika tur eftersom du förklarade detta för mig, precis som med recexen :)
      Jag ser fram emot att läsa mer om detta på din blogg, kunskap är makt! ;P

      Radera
    3. Hurra! Vad bra det känns att kunna hjälpa någon i nöd (om det nu är rätt ord). :-) Inlägg håller på att spånas i huvudet!

      Radera