lördag 28 juli 2012

En snäll mamma och en okoncentrerad Beate

Hejsan! Eftersom det inte pågår någon "30 Days of..." här längre så får jag hitta på andra sätt att roa er på... Jag har spånat på några inlägg, men de kräver lite koncentration och engagemang från min sida (och det känner jag att jag inte har idag) så istället kan jag berätta om en bok som jag har fått!



Ljusets dotter av Elisabeth Nemert ska handla om en ung kvinna under sent 1700-tal i Sollentuna. Hennes pappa misshandlar henne och det har resulterat i en höftskada och en haltande gång för Maria (den unga kvinnan). Hon finner tröst i musiken och lär sig i hemlighet spela fiol, något som hon föga anar kommer föra henne till Stockholm och kungens hov!

Jag har icke läst någon hel bok av denna författare tidigare, jag kommer bara ihåg att jag påbörjade en som handlade om Gotland för länge sedan (skolstarten till gymnasiet, jag var på mammas jobb och tog desperat en bok från biblioteket där för att distrahera mig innan jag skulle gå till uppropet)... Det verkar vara ett tema för hennes böcker att de utspelar sig i Sverige. Det tycker jag känns intressant, och lite historia och hovliv på det så är jag såld!

Det var min kära mor som frågade om jag ville ha denna bok när hon hade en cdon-beställning på gång. Snåla Beate svarar: "Det är klart jag vill ha den, men jag tror inte att jag vill betala för den just nu...". Supersnälla mamma svarar: "Det är lugnt, det behöver du inte." Tack mamma!!!

På grund av sagda bristande koncentration så tänker jag inte skriva något idag. Inte inlägg och inte heller på min bok... Den har blivit mycket sorgligt negligerad under lovet, men ibland kan inte saker hjälpas! Och jag vet att historien kommer komma till liv inom mig så fort jag väl sätter mig ner, jag känner ingen särskild stress över att jag inte kommer komma ihåg eller har tappat känslan. Bara lite skuldkänslor...

Well, well, jag tänkte tillbringa dagen med Den skarpa eggen, fortsättningen på Guldkompassen av Philip Pullman. 

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar