lördag 14 juli 2012

En lördagsrecension


Utläst och klar min andra bok till sommarjobbet nu är (försöker härma Yodas grymma talspråk).

Sara har tillbringat ett år i London, och när hon kommer hem till Luleå hoppas hon att allting kommer vara bra och annorlunda. Hon gillade känslan av möjligheter i London och att man fick vara den man ville.

I Luleå däremot är hon den Sara som dumpade en av sina bästa kompisars tvillingbror och sedan drog utomlands. Sara kämpar för att få allting att kännas bra igen, med kompisarna och med Mattias. Av en ren slump råkar hon hamna på en jujutsu-träning och där råkar också den smått irriterande grannkillen Adrian vara.

De tar sällskap hem, och gör det varje träning, men Adrian är ju dryg. Allting med honom känns som en utmaning. Är de verkligen kompisar? Sara får lov att omvärdera både Adrian och sitt förhållande till Mattias.


Denna bok var mycket trevlig, dock fick jag stressa fram läsningen eftersom jag så hemskt gärna ville stå nere i lånedisken vid barn-och ungdomsavdelningen ett tag innan hemdags, och det var min första av Johanna Lindbäck som bloggar på Bokhora.

Språket var väldigt mysigt, det var inte ansträngande eller störande. Det satt där det satt och det passade väldigt bra. Genom att jag nu har läst några böcker utgivna med svenska som originalspråk har jag nu börjat förstå vad för bra grejer man kan göra med svenskan. Svenskan har jag en tid upplevt som tråkigt och platt, men de här fina, bra, svenska, ungdomsböckerna har tvingat mig att tänka om. Jag vill definitivt läsa mer på svenska framöver och mer av Johanna Lindbäck!

Sara tyckte jag var en bra huvudperson. Jag kunde relatera till henne även om vi inte är särskilt lika, vilket jag tycker att man ska kunna till en bra bok-karaktär. Relationen till Mattias var den absolut mest centrala i boken, och i början var det intressant, sedan någon gång i mitten blev det lite uttjatat men på slutet igen så blev det en grej av det, vilket gjorde att jag kunde förlåta det enklare. Jag tyckte däremot att Johanna kunde ha ägnat lite mer tid åt stämningen mellan Sara och hennes kompisar efter att hon kommit tillbaka från London. Det var något jag saknade, det blev lite mycket fokus på Mattias och hennes förra bästis och Mattias tvillingsyster eftersom det var med dem som hon hade det lite knakigt.

Handlingen var bra, inte så originell kanske men samtidigt rätt fängslande. Det fanns alltid någonting som jag längtade efter att få veta och det suget tycker jag kännetecknar en mycket lyckad bok! Stämningen i allmänhet var lite stå-och-trampa-på-samma-ställe och det hade inte varit fel med lite mer händelser. Fast avsaknaden av händelser i Saras vardag var ändå något som poängterades så det var i alla fall meningen att det skulle vara så. Jag tycker bara att boken hade varit lite intressantare och mer spännande om det hade hänt lite mer saker. Då hade den fångat mig mer.

Jag ger den här boken 7/10. Den var mysig och trevlig att läsa men inte så väldigt mycket mer.

Titel: Välkommen hem
Författare: Johanna Lindbäck
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 344

PS. Båda författarna av böckerna som jag har läst på jobbet har hetat Johanna... Det var ju ganska roligt!

1 kommentar: