onsdag 25 juli 2012

En favoritförfattare

Här kommer en recension på Guldkompassen, som utlovat!

Boken handlar om Lyra Belaqua som bor på Jordan College och har gjort det i hela sitt liv. Hennes enda kända släkting är hennes farbror lord Asriel som kommer och hälsar på då och då och avbryter Lyra i hennes illdåd, att vara uppe på taket eller ha vilda fajter med lerbanksungarna.

Lyra älskar sitt college och skulle inte vilja lämna det för allt i världen, om hon inte skulle få följa med på lord Asriels forskningsresor till Norden där norrskenet, tartarer, glaciärer och städer uppe i himlen finns. Det skulle vara himmelriket för Lyra. Men efter att ryktena om Slukarna, som tar barn och sedan äter upp dem, börjar gå och sedan en zyjenarunge är försvunnen är inte colleget sig likt.

Rektorn på Jordan bjuder en kväll in henne på middag och där träffar hon mrs Coulter och detta är startskottet på Lyras vilda äventyr som tar henne till det glamourösa London, det zyjenska mötesplatsen The Fens, hamnstaden Trollesund, det fruktansvärda Bolvangar och hemmet för pansarbjörnar, Svalbard.

Till sin hjälp har hon sin daimon Pantalaimon och en alethiometer, en sanningssägande guldkompass...

Tyvärr läste jag den i denna utgåva, som jag tycker är hemsk. det kanske hade gått an om det bara var första boken som såg ut såhär men de två nästkommande har bara en annan färg på bakgrunden, allt detta för att de inte har gjort fler filmer av serien... Sorgligt.
Detta är en omläsning, för två eller tre år sedan lyssna jag på denna på ljudbok. Det var en ganska påfrestande upplevelse eftersom uppläserskan hade en sådan hemsk röst! Hon gjorde en massa röster och förlöjligade genom detta hela den himlastormande bra historien. Jag tyckte inte lika mycket om den då, men jag skyller faktiskt det till sjuttio procent på uppläserskan (även om hon är Lovis i Ronja, det hjälper inte!) och till trettio procent på att jag var yngre då. Bered er på en lovprisning...

Vi kan börja med Lyra. Hon står på randen till puberteten, runt elva, tolv, tretton år. Hon har levt ett vilt liv eftersom ingen av akademikerna på Jordan har hållit henne under uppsikt riktigt, hon är motsträvig, envis och rättfram. Hon är också rätt morbid, ljuger så fort hon får chansen och gör i allmänhet precis som hon vill. Och detta älskar jag henne för. Hon är inte en vanlig huvudkaraktär, som är trevlig, rättskaffens och hjältemodig. Hon är helt annorlunda, vilket gör henne så intressant att läsa om. Hennes karaktär har slipats till perfektion av författaren och jag tycker att hon är fruktansvärt fascinerande. Ett underbart porträtt av en ung flicka, en sådan som inte har uppfostrats till att vara ljuv eller vän. Lyra har fått run wild och det har gjort henne mycket oslipad och råbarkad men samtidigt väldigt oskuldsfull.

Philip Pullmans skrivsätt är mycket kraftfullt. Vissa formuleringar och beskrivningar fick mig att swoona lite grand, det var så himla bra! Och det är inte bara det att han är en fantastiskt underbar författare, han är riktigt himla smart också. Guldkompassen kan ge sken av att vara en barnbok, men det tycker jag verkligen inte att det är! Den är lite morbid, lite beskrivande när det kommer till kroppsliga skador och sådant (som Lyra älskar att höra om) men också finns det en helt annan del av historien som lutar åt det teologiska hållet. På Jordan håller man på med teologiska experiment och det är mycket prat om elementarpartiklar, olika teologiska teorier och liknande saker. Sedan har världen i denna bok korrumperats av Magisteriet, ett stort bestämmande organ som kyrkan ligger bakom. Kyrkan styr allt och vad de fruktar mest är arvssynden och denna del har en betydande del i boken. Denna religiösa aspekt blandas ihop med en fantasyberättelse utan dess like. Att ha den fantasin och intellegensen att hitta på något sådant, något som också håller i längden, är fullständigt häpnadsväckande. Philip Pullman har numera blivit min stora idol.

Om vi då ägnar ett stycke åt själva berättelsen så kan jag säga att den är så himla spännande. Jag har sagt detta om fantasyböcker tidigare, och det är att man verkligen får vara med om en resa. Och i detta fall är det så himla sant! Man får vara med om så mycket, Lyra råkar hamna i den ena och den andra situationen vilket tar henne till den och den platsen. Jag gillar också skarpt att destinationen för hennes drömmar är Norden. Det är norrskenet och isen och snön som förtrollar henne, och det tycker jag är ovanligt. Det känns som att det brukar vara varmare länder, typ Afrika, som är det eftersträvade i böcker. Att få läsa om vår kära Norden var mycket roligt, även om det var lite högre upp, vid Nordpolen ungefär.


Något som också slog mig nu, när jag läste denna för första gången på papper och med hela min bok-knowlede i bagaget för de senaste åren, var att detta är något av en steampunk-bok. Den utgavs 1995 (samma år som jag föddes, vilket underbart trevligt sammanträffande!) och den innehåller delar som påmminer väldigt mycket om en genre som inte tillkom förrän långt senare. Innovation, är ordet som dyker upp i mitt huvud när jag funderar på det.


Det finns ett citat som jag blev helt blown away av och det tänkte jag dela med mig av:
"Men tänk på Adam och Eva som ett hypotetiskt tal, som till exempel kvadratroten ur minus ett: man kan aldrig hitta något bevis på att den existerar, men om du inkluderar den i dina ekvationer, så kan du räkna ut alla möjliga saker som det inte hade gått att föreställa sig utan den."
Jag kan lungt säga att jag tänker ta mig an nästa del i serien (Den skarpa eggen) så fort jag bara kan! Eftersom jag har läst serien förut fick jag då och då lite flashback till händelser i de nästkommande två böckerna. Tillfällen jag kommer ihåg som extraordinära och underbara, och det var lite distraherande. Jag ville inte tänka på vad som skulle hända sedan och vad jag redan visste, jag ville uppslukas av berättelsen som spelades upp för mig för stunden för jag visste ju att det är underbara som komma sedan. Otålighet, kan det också kallas.


Den fick 10/10 poäng, helt utan betänketid. Jag tycker att det är ett mästerverk.


Titel: Guldkompassen
Originaltitel: Northern Lights/The Golden Compass
Serie: Den mörka materian del 1, His Dark Materials #1
Författare: Philip Pullman
Utgivnigsår: 1995
Sidantal: 384

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar