tisdag 3 juli 2012

Day 9: 30 Days of Harry Potter

Jag varnar er för eventuella spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg.    


Day 9: Least favorite subject.


Jag funderade på trollkarlshistoria (det är väl det professor Binns har?) men jag gillar historia. Dock hade kanske läraren tagit död på intresset, men nu är det inte läraren vi tittar på. Jag hade tyckt mycket om trolldryckskonst också (nu när vi pratar dåliga lärare), när jag var liten ville jag bli en sådan där labb-människa som hällde samman olikfärgade vätskor så att det blev en liten smäll (är osäker på den exakta benämningen på det yrket)!


Spådomskonst kanske inte hade varit mig grej. Det känns lite... flummigt. Och inte på ett bra, roligt sätt. Nej, jag gillar bättre att studera sådant som har funnits och som existerar i nuet. Att tänka på vad som händer i framtiden är också intressant men att försöka lära sig hur man ska ta reda på hur det kommit bli? Att man tror att man kan förutse sådant? Nej, det passar inte riktigt mig...



Dock hade jag tyckt att det varit mycket intressant att ha en spådomskonstlektion med kentauren Firenze!han var lärare ett kort tag i Fenixorden (jag är rätt säker på att det var den) samtidigt som professor Trelawney, till hennes stora förtret. Man fick följa med på en av hans lektioner och den var verkligen magisk! Klassrummet hade gjorts om så att man fick intrycket av att vara i en skog, med träd och jordgolv. Man skulle lägga sig på marken för att kunna titta upp på stjärnorna och tyda deras rörelse och placering. Det jag gillar är också hans inställning till spådomskonsten, att man inte kan vara helt säker på att ens förutsägelse är rätt. Man kan bara försöka tyda framtiden men man har ofta fel. Det hade varit asgrymt att få vara med på!

Imorgon blir det: Day 10: Favorite shop in Diagon Alley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar