söndag 1 juli 2012

Day 6: 30 Days of Harry Potter

Jag varnar er för spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg.


Okej, klockan är över tolv, men det räknas väl bara som nästa dag om man gått och lagt sig och sedan vaknar...? Bra.


Day 6: Favorite professor.


Jag tänker svara proffesor McGonagall på detta. Jag tycker hon är rätt grym (och då inte på det elaka sättet utan som i cool... fast grym). Jag älskar i sista filmen när hon ger alla stensoldater liv och sedan säger: "I've always wanted to use that spell!". Det är väldigt charmigt tycker jag.


Det självklara valet kanske hade varit på Dumbledore, men jag tror faktiskt att jag föredrar McGonagall. Hon är lite mer jordnära, praktisk och... tja, inte direkt moderlig, men mer moderlig än Dumbledore är faderlig. Han är liksom för högt upp för att kunna greppa, han är för glorifierad, mystisk och hemlighetsfull för att kunna fästa sig vid. Man måste vörda honom, och det är otroligt trevligt det också, men jag håller fast vid McGonagall.


Hon var den första av professorerna som blev introducerad i De vises sten, där hon satt på muren och tittade på Dursleys. En otrolig omtanke visas på direkten, men samtidigt en dragning åt det praktiska hållet. Och hon är inte nådig, vilket inger respekt.


Min favoritprofessor, helt enkelt.


Imorgon (senare idag) blir det: Day 7: Least favorite professor.

2 kommentarer:

  1. Haha!! också min favorit kommentar av henne ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är väldigt kul ;D

      Radera