torsdag 26 juli 2012

Day 30: 30 Days of Harry Potter

Ja, då var det sista dagen med Harry Potter då. Det har varit lite intensivt och ibland lite drygt för att man ska skriva varje dag (något jag inte riktigt har klarat...), ibland har det blivit lite framtvingat och ibland har det inte funnits tillräckligt med plats för att uttrycka allt som jag ville säga. Men sjukt kul har det varit att få nörda ner sig i serien igen! Jag anar en omläsning, men på grund av min vackra bokbeställning alldeles nyss vet jag inte om det blir än på ett tag..


Jag varnar er för eventuella spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg. 


Day 30: Favorite spell.


Lamslå-besvärjelsen. Det är den Harry använder när han har blivit transporterad av Trekampspokalen till kyrkogården och hans och Voldemorts trollstavar länkas ihop. Det är också den som han använder i sjunde boken när han är på väg till Kråkboet för att han har blivit vuxen och skyddet på Privet Drive inte längre existerar. Han kastar den på någon av Dödsätarna som följer efter och på så vis vet de att han är den riktiga Harry (de har nämligen polyjuice-elexirat sex andra personer så att de ser ut som Harry för att skapa förvirring).



Det känns som om den är Harrys besvärjelse lite. Och det är roligt. Jag gillar när saker och ting har en förankring, en mening och betydelse för historien. Och lamslå-besvärjelsen har det tycker jag. Jag tänkte en liten stund på att ta Avada Kedavra, men det kändes lite morbidt och dessutom tog jag det på vilken som var min favorit bland de oförlåtliga förbannelserna.

Ja, det var alltså det sista på denna "30 Days of...". Det kommer nog ta ett tag innan jag orkar och vill ta mig an en sådan igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar