onsdag 25 juli 2012

Day 28 och 29: 30 Days of Harry Potter

Hallå på er! Som kompensation för att jag struntade i min Harry Potter-plikter igår så tänkte jag kompensera det genom att skriva två dagar idag, 28 och 29.

Jag varnar er för eventuella spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg.  

 

Day 28: Favorite death eater.

Narcissa Malfoy. Jag tycker att hon är rätt intressant, även om hon typ inte ens existerade i de första fem böckerna. Det är i början på Halvblodsprinsen då hon ber Snape om att han ska vaka över Draco. Där någonstans tycker jag att hon blir väldigt intressant.

Och ännu mer i sista boken (STOR VARNING FÖR SPOILER!), i den här intensiva scenen där hon ska kolla om Harry verkligen har dött av Voldemorts förbannelse. Att hon inte förråder honom tycker jag är så fint. Allt är inte svart och vitt, som jag gillar att bli påmind om, och detta är just ett sådant tillfälle. Man märker verkligen att det är så mycket mer än att bara välja sida i ett krig.

Day 29: Favorite Hogwarts portrait.

Vad svårt... Man får liksom inte lära känna så många förutom Tjocka Damen och Sir Cadogan och ingen av dem är sådär hundra procent, tycker jag. Man får se några fler om man spelar Harry Potter-dataspel (ja, jag har en del sådana och de har varit till omåttlig glädje för mig under många år!).

Det är en som jag kommer ihåg som har ett porträttlösenord som innehåller ordet "sås"... Det porträttet är jag lite svag för, synd bara att jag inte kommer ihåg vad det heter. Jag är inte ens säker på om den existerar i böckerna.

Imorgon blir det: Day 30: Favorite spell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar