lördag 14 juli 2012

Day 18: 30 Days of Harry Potter

Jag varnar er för eventuella spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg.  


Day 18: Favorite unforgivable curse.


Som inledning till detta smått morbida inlägg tänkte jag bara återuppliva minnet av hur man blev introducerade för alla oförlåtliga förbannelser. Det var i Den flammande bägaren, på Monsterögat Moodys första Försvar Mot Svartkonst-lektion. Han demonstrerade cruxiatus, imperius och avada kedavra på spindlar.


Jag tar upp den scenen eftersom jag tycker att den är så väldigt fängslande och genialisk! Att en lärare visar dem förbjudna saker, mystiken kring Moody, spänningen när Neville tvingas svara på vilken förbannelse som torterar... Jag tycker att det är så himla spännande. Stämningen är sådär tjock och Harry Potter-aktig som jag älskar!


Nu, till mitt svar: Avada Kedavra. Okej, jag känner mig fruktansvärt hemsk när jag skriver detta, men min motivering är för att den på något vis känns mer barmhärtig än de andra två. Av Avada Kedavra dör man (om man inte råkar heta Harry Potter) och det känns mer skoningsfullt än att ta över någons tankar eller tortera dem. Det blir ett snabbt slut, till skillnad mot om man skulle tvinga någon till självmord med Imperius eller tortera någon till döds...


Imorgon blir det: Day 19: Favorite horcrux.


PS. Förlåt för min frånvaro igår... Kom hem sent igen och internet fungerade inte (igen!). I most sincerely apologize.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar