söndag 8 juli 2012

Day 14: 30 Days of Harry Potter

Jag varnar er för eventuella spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg.


Day 14: Favorite book cover.


Bara för att förtydliga (och för att jag tycker att de är outstanding snyggast) så kommer jag bara välja på de svenska omslagen.


Här är de alltså! Detta är vad vi har att röra oss med. De är inte rättmätigt mina utan min kära systers, men jag har fått läsa och ta del av dem också. Ryggarna är alldeles sneda och titlarna är avskavda i olika grader, vilket faktiskt syns rätt bra på Den flammande bägaren. De har slitits med hälsan.

Jag tänkte göra en liten fin decimering och ta bort några böcker för varje bild för att till sist komma fram till vilken som är snyggast. Här är nästa (reducerade) bild:


Se där! De fyra första är alltså de som jag tycker bäst om. Anledningen till att jag dissade de tre sista är att Fenixorden, den har inte så mycket förankring i historien, det är bara Harry på en testral. Och jag kan inte riktigt bestämma mig om färgskalan i bakgrunden är cool eller ful... Halvblodsprinsen har jag inte tagit bort av någon särskilt anledning, den var bara inte lika snygg som någon av de fyra första.

Och den sista... Vad hände där?! Varför, varför, varför lät Tapia någon annan vara med och rita omslaget? Nu har ju Harry förvandlats till en mangafigur! Och bakgrunden är inte alls lika fin och detaljrik som de andra! Nej, Dödsrelikerna ser jag som lite av ett misslyckande...

Då till motiveringen av de fyra som jag faktiskt har decimerat till: de har det här djupet och känslan som är helt underbar. Man får liksom en känsla för boken bara man tittar på den. Och de är fantastiskt fint målade! De är konstverk i sig, och silverstrimmorna som glimmar till då och då är magiska.

Nästa decimering:


Färgerna i Hemligheternas kammare är sjukt fina! De blåa pixignomerna mot Fenixens röda fjädrar. Och Salazar Slytherin som tittar på i vänster hörn. Den är väldigt uttänkt och fin, passar mycket bra ihop med innehållet! Och Den flammande bägaren är extremt fin den också. Elden som draken sprutar, Märket i himlen, de små pyrande ställen i gräset, människorna som springer bakom Harry, Ron och Hermione... Nackdelen här är att Harry ser så himla ung ut!

Och den sista bilden (drum roll, please!):


Hjärtat säger Den flammande bägaren men förnuftet säger Hemligheternas kammare, dock har jag alltid varit för att följa sin magkänsla, så det blir fyran! Jag menar, himlen är orange och molnen blå men det passar liksom på ett konstigt sätt ihop och blir helt perfekt! Ron gör en konstig min med munnen och Hermione ser typ ut att vara trettio men de tre i förgrunden och så draken och märket och de springande människorna i bakgrunden så blir det inget annat än fruktansvärt uttrycksfullt.

Imorgon blir det: Day 15: Favorite Tri-Wizard Tournament challenge.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Eller hur! :D Men det var svårt på den eller Hemligheternas kammare...

      Radera