måndag 11 juni 2012

What if your entire world was built on a lie?


Som lovat, dock lite senare, kommer här en recension på Switched!

Wendys mamma försökte mörda henne på hennes sexårsdag. Hon anklagade henne för att vara ett monster och för att ha mördat den son ultraljudet visat.

Tio år senare känner Wendy inte riktigt att hon passar in och hon känner sig skuldmedveten för att hon drar med sig sin bror Matt och moster Maggie när hon tvingas byta skola gång på gång. Hon har lagt märke till att en kille i hennes nya skola stirrar på henne och konfronterar honom.

Som av en händelse råkar de stöta ihop igen på en skoldans och där han agerar mycket underligt. Samma kväll dyker han upp utanför hennes fönster och berättar för henne att han är en spårare (tracker) och att hans jobb är att samla in bortbytingar från Trylle-folket. Hon är alltså ett troll.

För första gången på elva år besöker Wendy sin mor, som var den enda som förstått vad hon verkligen var för något.


Det här är mer en liten beskrivning av början på boken än en hel resumé men ni får nöja er med detta denna gång.

Den här boken har jag spanat länge på i mitt skolbibliotek och fullständigt beundrat den underbara framsidan. Jag beställde hem den och nu är den alltså läst. Vad tyckte jag om den nu då? Jo, jag tyckte ganska bra om den. Dock levde den inte riktigt upp till mina förväntningar.

Vi börjar med Wendy. I början framställs hon lite som ett typiskt fall av en strulig tonåring, hon blir ständigt relegerad och hon bryr sig inte om skolan. Denna bild hade jag svårt att relatera till, jag tyckte att hennes karaktär var lite luddig i början. Sedan allteftersom boken gick och hon hamnade på nya platser och i nya sammanhang så förstod jag henne lite bättre. Historien var skriven utifrån hennes perspektiv och någonting som jag reagerade på var att hon drog lite förhastade och underliga slutsatser i sina tankar. Ibland kändes de lite malplacerat och jag tänkte: ”men sådär har han väl aldrig sagt?”.

Detta för mig till nästa punkt på agendan nämligen Amanda Hocking. Detta är hennes debutroman, och jag vill inte verka petig men jag tycker att det skiner igenom. Som när huvudpersonen i tankarna drog slutsatser som aldrig hade uttalats högt. Historien kändes inte så tajt, den var underhållande och beroendeframkallande för all del, men inte helt vattentät. Det gick däremot att se genom fingrarna på, om man ville.

Det fanns flera faktorer i den här boken som jag gillar, det var fantasy, romantik, skuld, saknad, anpassning till nya levnadssätt… Okej, det är svårt att förklara det där sista utan att spiola någonting och jag utelämnade det i min lilla beskrivning ovan eftersom jag blev häpen när jag förstod detta och inte vill ta ifrån er det nöjet. Många av sakerna i boken var bra och sådant som jag inte har läst förut vilket var roligt, men det var ju det där som jag behövde se genom fingrarna på och det förstörde lite.

Allt som allt kan jag säga att det var en bra, väldigt kort, underhållande, inte fullständigt vattentät och vackert utformad bok. Dessutom påminde den manliga huvudpersonen lite om Jace i City of Bones vilket var ett stort plus för mig!

Den fick 7/10 poäng, bra men inte överväldigande. Den levde inte riktigt upp till mina förväntningar. Däremot längtar jag tills jag kan sätta klorna i fortsättningen, Torn.

Titel: Switched
Serie: Trylle Trilogy #1
Författare: Amanda Hocking
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 293, om man räknar bort extramaterialet och tjuvtitten på första kapitlet i Torn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar