tisdag 19 juni 2012

The superiorness of Jane Austen


Igår tittade jag och en vän på den långa filmatiseringen av Stolthet och fördom av Jane Austen. För ungefär två år sedan började vi se den men vi hann då bara se klart fem av sex avsnitt, vi sa att vi skulle fortsätta om någon dag. Den där ”någon dag” blev två år och det var alltså inte förrän igår vi gjorde slag i saken och eftersom det var så länge sedan började vi om från början.

Jag måste få uttrycka min glädje över att sådant här existerar. Och med ”sådant här” menar jag kostymfilmer och kostymböcker (kan man säga så?). Jag tycker att det är bland det bästa som finns, talet är så målande och smäktande och kläderna är söta och allting är så underbart omständigt. Som i inledningen när Mrs Bennett grälar på Mr Bennet för att han måste avlägga en visit hos hyresgästen på Netherfield Park, Mr Bingley, eftersom hon och alla flickorna aldrig skulle bli bekanta med honom annars vilket inte skulle gynna hennes planer för äktenskap. Alla etikettsregler och liknande som man behövde ta hänsyn till. Det är så underbart. Det är en tidålder som verkligen fascinerar och fängslar mig.

Detta gjorde mig såklart väldigt sugen på att läsa Pride and Prejudice som jag har stående i bokhyllan. Jag är säker på att språket, det underbara, gammaldagsa engelska språket, kommer göra sig väldigt bra även i bokform. Jag har nämligen bara sett den nya versionen med Kiera Knightley och nu denna med Jennifer Ehle, aldrig har jag läst den. Jag njöt dock mycket av en annan av Jane Austens böcker Emma, men jag tror att jag kommer tycka bättre om Pride and Prejudice. Jag känner det på mig.


Jag skulle kunna ösa lovord över detta hur länge som helst, men jag tänkte bespara er det.

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Älskar den filmen (eller vad man nu ska kalla den) så himla mycket! Jag tror också att du verkligen kommer tycka om boken, den är helt underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bra att det inte är bara jag som ser storheten i sådant här! :D

      Radera
  2. Älskar filmen och boken är helt underbar den också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att så många gillar den, det bådar gott :D

      Radera