torsdag 7 juni 2012

Mitt andra recensionsexemplar!


Här kommer en recension på Själlös av Gail Carriger, mitt andra recensionsexemplar, som jag fått av Styxx förlag. Tack så mycket!

Boken utspelar sig i det viktorianska London, men inte det vi är vana med. Här är vampyrer, varulvar och spöken en del i vardagen. Man överlever förvandlingen till en övernaturlig om man har ett övermått av själ (det är i alla fall vad forskarna tror). Men Alexia Tarabotti är varken övernaturlig eller mänsklig. Hon är själlös vilket innebär att hon kan neutralisera vilken övernaturlig som helst bara genom att ta på dem, hud mot hud.

En kväll under en bal blir Alexia överfallen av en vampyr. Hon blir tvungen att använda sin hårnål av trä för att ta död på honom. Det mest chockerande var dock inte själva attacken utan att vampyren i fråga inte visste vem hon var, eller snarare vad hon var. Detta sätter många igång många frågeställningar, både hos Alexia och lord Maccon, en högvördig medlem av Registreringsverket för Onaturliga Företeelser och alfahanne för traktens varulvar.

Mysterierna tätnar när Alexia nästan blir kidnappad efter ett besök hos Westministervampyrernas svärmdrottning. Nya vampyrer och varulvar försvinner och någon är efter henne, men varför?


Jag fann det lite svårt att resumera denna bok eftersom den har så väldigt många små egenheter och om man förklarar en sak måste man också förklara en annan. Det här är alltså bara en liten del av vad som försiggår i detta alternativa 1800-talets London. Det var väldigt intressant att läsa om en era man ändå är rätt välbekant med men som någon har tagit sig an och gjort en helt ny twist på. Man fick lov att vara koncentrerad när man läste eftersom man för varje sida lärde sig något nytt om denna värld som Gail byggt upp, även om några saker var densamma.

Etikettsregler, till exempel. Det är väldigt roligt att läsa om sådant tycker jag. Den här tiden då man blev en gammal ungmö efter tjugofem, man var tvungen att ha ett förkläde vart man än gick, som man tänka på kvinnors svaga mentala styrka och man hade korsetter och kravatter på sig. Jag gillar den världen och genom att lägga till lite övernaturligheter och vetenskap så blev det extra spännande.

Huvudpersonen Alexia är halvitalienska, kurvig, frispråkig och en klassad ungmö. Och jag gillar henne skarpt. Hon är inte så himla fjössig (ord som betyder ungefär klen, feg och svag, vet ej varifrån det kommer), hon tar för sig och står upp för sig själv. Inte bara i sin situation som kvinna i ett samhälle där sådana betraktades som ömtåliga, utan även i sin relation till lord Maccon. Deras förhållande var intressant att följa och jag gillar det faktum att Alexia inte bara agerar som en kär tonåring (hon är ju faktiskt tjugosex). Hon kändes mer mogen och modig än hjältinnorna i andra YA-böcker jag har läst.

Denna bok är den första av genren stempunk som jag har läst, men jag måste säga att jag gillar det. Jag kan dra paralleller mellan Själlös och världen som existerar i Guldkompassen. I England, troligtvis någon gång runt 1800-talet, men samtidigt inte det England vi är vana vid att se, höra och läsa om. Det fanns också element som påminde lite om Frankenstein, men vetenskapen och obehagliga experiment. Jag försöker säga det på ett objektivt sätt (jag avskyr Frankenstein, har bara sett filmen men tycker den är sjukt obehaglig) bara så att ni får ett litet hum om vad som finns häri. Dock var de delarna inte överexponerade vilket jag är mycket tacksam över.

Avslutningsvis säger jag att detta blev en väldigt lång recension av en mycket bra och underhållande bok. Den fick 8/10 poäng av mig och jag tycker det ska bli väldigt spännande att fortsätta följa Alexia resten av serien. Jag måste också nämna språket som var mycket, mycket bra och som jag njöt mycket av att läsa. Ibland får man intrycket av att en bok borde vara bättre på engelska, men så kände jag faktiskt inte alls i detta fall.
Jag slänger in en liten bild på författaren också.

Titel: Själlös
Originaltitel: Soulless
Serie: Parasollprotektoratet #1
Författare: Gail Carriger
Utgivningsår: 2009, 2012 på svenska
Antal sidor: 365

2 kommentarer:

  1. Jag fick hem denna som recensionsex idag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Hoppas du tycker om den :)

      Radera