torsdag 14 juni 2012

Första recensionen för sommarlovet


De senaste dagarna har jag tillbringat i sällskap med Matchad av Ally Condie och nu tänkte jag fira sommarlovet i form av en recension!

Cassia har precis blivit matchad med sin bästa kompis Xander, något som är både ovanligt och underbart för henne. Hon hyser stor tilltro till Samfundet och dess kapacitet att välja ut någon hon ska leva tillsammans med för resten av livet, vart hon ska jobba, vart hon ska bo och vad hon ska äta. Men när Cassia stoppar in mikrochipet för att se på informationen om sin vän och match i kommunikationsporten flimrar det till en annan bild på en annan kille på skärmen.

Detta sätter igång funderingar hos Cassia och hon undrar hon Samfundet verkligen är så felfritt som hon alltid har trott. Hon finner sig själv med att försöka komma nära den andra killen som flimrade förbi på skärmen samtidigt som hon börjar hemlighålla saker för Xander. Saker om poesi, vävnadsprover, artefakter, olikfärgade kapslar och kärlek.

Ni får se boken ur detta perspektiv idag, för jag ville visa den här lilla bandremsan i toppen av bindningen. Den  har samma ljusgröna färg som den gröna kapseln, vilket jag tyckte var väldigt fint.

Den här boken var bra. (Har ni märkt att jag börjar nästan varje recension med ett sådant värdepåstående? Det känns som om jag redan från början måste markera vad det var jag tyckte om boken innan jag börjar analysera den.) Den var bra, men i början innan jag kommit in i boken och förstått greppet, var den lite långsam. Det var inte så mycket action i boken, det gick lite sakta, lunkade på i sin egen takt och saker och ting växte fram mer än hände plötsligt. Om jag hade varit förberedd på detta och att språket och stilen i boken var så poetisk hade jag kunnat tillgodose mig den mycket mer. Nu gick jag liksom in med en annan inställning och det gjorde att det tog längre tid för mig att bli uppslukad och njuta av nyanserna och framväxten av vissa insikter och känslor i boken.

Cassia är en helt okej huvudperson. I början när man får följa med henne på hennes matchningsbankett var hon inget speciellt, vilket säkert var mycktet medvetet, men hennes utveckling var jättebra och på slutet gillade jag henne mycket. Hon gick från att vara som alla andra i Samfundet, lydiga och utan åsikter, till att vara rebellisk och frustrerad. Det här med att hon var rebellisk och frustrerad hade jag gärna haft mer av, nu var det mer fokuserat på hur hon kom fram till dessa insikter och det fann jag var lite… segt. Jag ville ha en revolution men fick bara lite trotsiga handlingar. Just därför ser jag fram emot de två andra böckerna i serien då det kanske är lite mer sådant.

Det här samhället som Ally Condie har skapat tycker jag är bra. I början förstod jag inte riktigt strukturen, man var tvungen att läsa mer för att förstå och det gillade jag. Det var ett bra sätt att bli introducerad på istället för ett helt kapitel som är fullproppat med information och som egentligen inte har något annat syfte än att undervisa. Sådant tycker jag är lite störande när det förekommer, men så var det alltså inte här. Det var fascinerande hur hon föreställer sig framtiden och det kändes verklighetstroget, en möjligt utgång.

Till sist vill jag ännu en gång säga att om jag varit inställd på en mer poetisk och flytande bok hade jag uppskattat denna mer. Jag tror helt enkelt inte att jag var särskilt upplagd för den här typen av bok vilket fick det att kännas som lite slöseri på en sådan fin historia och sådant fint språk. Det var utvecklingen på karaktärerna som stod i centrum men jag insåg inte det förrän mer än halva hade gått, vilket var synd, för utvecklingen var verkligen enastående när jag nu tänker efter. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen Crossed (har ännu ingen svensk titel, vad jag vet) och eftersom jag då vet vad jag ska vänta mig ska jag se till att jag läser den vid rätt tillfälle. 

Den fick 8,5/10 poäng i min läsdagbok. Jag våndades länge och undrade om den var värd nio eller om jag skulle nöja med mig ynka åtta. Sedan kom jag på att det är jag som poängsätter, och jag får göra precis hur jag vill så då tar jag med halvpoäng!

Titel: Matchad
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Matched
Serie:  Matched #1
Författare: Ally Condie
Utgivningsår: 2010 på engelska, 2012 på svenska
Antal sidor: 350 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar