söndag 17 juni 2012

Filmer och böcker

Mitt sommarlov började i onsdags men först nu börjar det kännas som om jag är ledig... Min systeryster har tagit studenten men nu är allt sådant avklarat så jag kan påbörja lovet! Jag känner också att det är en bokbeställning på gång! Jag ska fila lite på en lista och se över finanserna så får jag sedan se vad jag kan åstadkomma...

Jag har också funderat lite på det här med valet mellan filmer och böcker. Jag älskar att läsa (hoppas att alla har snappat upp den lilla detaljen om mig vid det här laget). Läsning är en fantastisk uppfinning och en underbar tillgång och tillflykt. Däremot kräver det lite ansträngning av en. När jag läser vill jag vara alert och fullständigt med på vad som händer för det känns det bortkastat. Jag vill kunna njuta av läsningen.

Film, däremot, tycker jag inte kräver något speciellt av en, vilket ger det en orättvis fördel. När man är trött så kan man tänka "åh, vad skönt, nu kan jag läsa en stund", men sedan när man lägger sig i sängen och öppnar boken inser man att det gör lite ont i huvudet av bokstäverna och att man inte hänger med i vad som står. Att då ta sin tillflykt till film är ett mycket enkelt och smidigt sätt att tillfredsställa sin vilja att uppleva en historia samtidigt som det inte kräver någon stor prestation av en själv. För att inte nämna att historian tar slut efter två timmar. Tiden man lägger ner på en bok är nog femdubbelt så mycket.

Detta är min syn på film och böcker, ungefär. Film är jättetrevligt och jättebra men jag skulle egentligen vilja välja böcker nittionio gånger av hundra. Anledningen till att det inte blir så är att det är så mycket lättare med film. Jag är helt enkelt lite bekväm av mig, vilket jag önskar att jag inte var. Jag tycker att man inte hinner uppleva känslorna i en film lika bra som i en bok. I boken byggs stämningen (förhoppningsvis) upp och man hinner uppfatta små saker och verkligen gå på djupet. Detta har jag svårt att känna när jag ser en film, man skrapar bara lite på ytan (även om musiken är ett stort, stort plus!).

Det verkar nu som om jag säger att alla filmer är ytliga och enbart till för nöje, så är det såklart inte. Det råkar bara vara så att jag föredrar filmer som är lite mer lättsmälta så det är min referensram. Jag är också en sådan som gillar att se om filmer och det är inte ofta som jag tar mig för att sätta på en som jag aldrig har sett förut.

Hur känner ni inför det här? Brukar ni våndas så som jag gör, eller plockar ni bara lätt och ledigt upp boken utan att tänka på det andra, mindre koncentrationskrävande alternativet?

2 kommentarer:

  1. Såhär är det nog för mig (för det mesta):
    Tv-serier > Böcker > Filmer. Halvskäms nästan för det, men så är det. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det inte bara är jag som upplever detta problem... ;)

      Radera