fredag 1 juni 2012

En bevingad recension


Clara är delvis en ängel. Hennes morfar var en ängel och hennes mormor en vanlig människa, vilket gör hennes mamma till en halv-ängel och henne till en fjärdedels på grund av hennes mänskliga pappa. Alla änglar har ett syfte på jorden, något de är förutbestämda att göra.

Clara har sett samma skogsbrand och samma kille stå och vänta på henne i en syn som kommer till henne när hon är vaken. Det är hennes syfte, att rädda denna kille, och för att lyckas med det flyttar hon, hennes mamma och lillebror ifrån Kalifornien till Wyoming.

Men det är inte lätt att passa in i en ny skola med ett tvångsfärgat oranget hår, en stor hemlighet och en mamma som vägrar att tala om hela sannigen. Detta samtidigt som man försöker hålla sig nära killen i sina syner, få vänner och undvika att bli kär i fel person.


Jag gillar den här boken. Det är den första paranormal romance-boken jag läst med temat änglar, och jag var ganska intresserad av hur författaren skulle klara av att hantera det övernaturliga utan att det skulle bli för otrovärdigt.  Jag tycker att Cynthia Hand gjorde det bra, det blev inte för mycket med vingar och flygningar och glorior. Det kändes helt enkelt rätt.

Clara var en trevlig person att ha som huvudkaraktär, om än lite dramatisk kanske. Oftast kunde jag relatera och förstå henne och även som tonåring kändes hon bra. Hon var inte en glittrande, fulländad och helt fantastisk karaktär men hon var tillräckligt bra och jag tyckte om att höra hennes tankar.

Relationen Clara hade till den här killen som hon såg i sina syner (jag väljer att vara lite kryptisk nu eftersom jag vill undvika spoilers) tyckte jag kändes lite… osannolik. Den kändes lite för uppdiktad, det känns bara som om händelseförloppet är alldeles för otrolig, men samtidigt är det ju en YA-bok och vilda förälskelser och impulsiva handlingar är då något som ingår. Och det var inte dåligt, ibland kändes det bara lite för ostigt (direktöversättning från engelskans cheesy).

Så, karaktärerna i allmänhet var bra men inte spektakulära. Jag gillar Tucker bäst. No more comments.

Jag älskar naturen i boken! Oftast ser man inte den här sidan av amerikanska böcker, den med höga berg och floder som forsar och klar luft. Det finns definitivt plats mer sådant i böcker från USA. Den kändes nästan lite svensk på grund av miljön, vilket var lite roligt.

Den var spännande och jag tyckte inte att den var seg eller långdragen någon gång. Den handlar ju om att hon ska fullfölja sitt syfte, så det blir ganska mycket prat om det men det fann jag inte störande alls.

Den fick 8/10 poäng av mig, för att den var jättebra men jag kände inget särskilt när jag läste den, om ni förstår vad jag menar? Jag måste också tillägga att ytan på omslaget är bland det finaste jag sett, den känns lite som sandpapper, fast len och reflekterar ljuset väldigt fint! Man ska dock inte titta för länge på tjejen på framsidan, då bryts illusionen av att framsidan är vacker…

Titel: Unearthly
Serie: Unearthly #1
Författare: Cynthia Hand
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 435

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar