torsdag 28 juni 2012

Day 4: 30 Days of Harry Potter

Jag varnar er för spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg. 


Day 4: Favorite villain.


Hm... Villain känns lite svår att definiera, men jag tänker köra min egen tolkning. Min favoritskurk är Horace Snigel Horn. Favorit känns lite underligt att titulera honom som dock, eftersom jag inte tycker om honom. Här har ni i alla fall mina tankar angående denna turbulenta professor:

När vi först träffar honom i hans hus i den lilla byn Budleigh Babberton, så har han förändrat mugglarhemmet han för närvarande huserar i och själv gjort om sig till en fåtölj för att skydda sig från Dödsätarna. Redan här börjar mitt ogillande... Jag tycker att han var rätt dryg när han först introducerades. Jag tyckte att hans sätt att samla på sig elever som han ansåg skulle bli framgångsrika var väldigt ogint och hänsynslöst. Det måste ha funnit många, många sådana som Ron som hamnade i kläm och aldrig fick Horaces medkänsla. Jag tycker det är elakt.

Han är en väldigt mesig och är rädd för att kännas vid sina fel och misstag (ni vet, det där minnet?). Han kryper inför de som kan ge honom skydd och skänker sin gunst till de som han tror kan ge honom förmåner, alla andra är honom likgiltiga. Han vill inte heller välja sida i kriget som rasar. Han väntar till absolut sista sekunden med att fatta ett beslut, och att det inte händer innan Dödsätarna försöker inta skolan tycker jag är skamligt och fegt. Någonstans i boken (kommer ej exakt ihåg var) så antyds det också att han var villig att ansluta sig till Dödsätarna, bara för att de kunde ge honom skydd. Jag tycker det är olojalt och fegt.

Nej, Horace Snigelhorn är en yngkrygg, pompös och ogillad av mig.


Imorgon blir det: Day 5: Saddest moment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar