tisdag 26 juni 2012

Day 2: 30 Days of Harry Potter

Jag varnar er för spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg.

Nu är det alltså dags för:

Day 2: Least favorite book in the series.


Jag tänker svara Harry Potter och Halvblodsprinsen på detta. Jag skyggar lite inför denna bok, det är helt enkelt den bok jag tycker minst om i serien. Anledningen till detta är att känslan i den är lite... kal. Lite oskyddad och lite för icke-Harry-Potter-aktig. Jag säger inte att den är dålig, absolut, absolut inte! Den är mycket viktig för hela historien, den är spännande och genialisk och det finns trevliga små ljusglimtar (Harrys och Ginnys eskapader, till exempel) i det annars lite grön-gråaktiga diset som ligger över den.


Men om man bortser ifrån dem (ljusglimtarna alltså) så tycker jag att stämningen är lite för ruggig. De här tillbakaglimtarna på Voldemorts liv (värst vad mycket glimtar det blev här!) är ytterst spännande men det känns inte sådär trevligt och ombonat som jag gärna vill att Harry Potter ska kännas. Det känns som att ifrån första boken så har det blivit dunklare och mörkare allt eftersom tiden går och i Halvblodsprinsen tycker jag att just det inslaget är lite för dominerande. Jag vet att det är så det är tänkt och att det är ett medvetet konstgrepp, men det faller mig helt enkelt inte lika mycket i smaken som de andra böckerna...

Det är sorgligt och fruktansvärt (OKEJ, NI SOM FORTSATT LÄSA TROTS VARNINGEN OCH ITNE HAR LÄST BOKEN BÖR VERKLIGEN SLUTA NU OM NI INTE GJORT DET TIDIGARE!) att Dumbledore dör, men det är inte på grund av det som jag tycker boken är dyster. Det är helt enkelt hela känslan.

Och jag måste ännu en gång säga att trots bokens brister så är det en Harry Potter-bok och den är fantastisk och jag älskar den förbehållslöst. Den är helt enkelt den bok jag tycker minst om i serien...

Imorgon blir det: Day 3: Favorite character.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar