måndag 25 juni 2012

Day 1: 30 Days of Harry Potter

Så lyckat det blev med den där utmaningen då! Jag kan dock försvara mig med att jag det aldrig någonstans stod att det skulle börja dagen efter det att jag publicerat inlägget! Så, jag väljer alltså att på riktigt starta 30 Days of Harry Potter idag.

Jag varnar er också för spoilers! Jag tänker mig denna utmaning som ett slags sätt att visa världen (nåväl, kanske inte hela världen direkt, men några stycken) vart någonstans jag står i Harry Potter-frågor och att den mer är tänkt till sådana och att den mer är tänkt till sådana som redan läst böckerna och vill ta del av andras åsikter. Alltså tänker jag inte vakta min tunga (...eller fingrar) för spoilers när jag skriver dessa inlägg.

Day 1: Favorite book in the series.


Jag hyser en stor förkärlek gentemot Harry Potter och Den Flammande Bägaren och har alltid gjort det. Jag tycker att stämningen i den är så olik de andra böckerna och det är väldigt spännande och intressant att få ta del av andra trollkarlsskolor från andra delar av världen. Det blåser liksom en frisk vind genom hela Harry Potter-världen i och med de utländska deltagarna och deras skolor och traditioner.


Man får ser huvudpersonerna från andra synvinklar också. Främst Hermione och Ron, det känns på riktigt som att det är här deras lilla kärlekshistoria tar sin början. Det är väldigt fint, tycker jag, även om den inleds med svartsjuka och missförstånd. Harry fattar ju även tycke för Cho Chang och detat är väldigt roligt eftersom dessa är de första romantiska inslagen i serien.


I allmänhet tycker jag att världen expanderar igenom den här boken. Det visar verkligen att Rowling har tänkt och lagt ner mycket tid på att väva samman alla trådar. Hon visar att hon med bravur behärskar det som hon har skapat genom att fortsätta bygga på det.


Jag tycker helt enkelt att den är bäst. Den är mest spännande, bäst uppbyggd och har en oändligt klurig story, extremt genialisk. Det är också den bästa filmen, om man bortser ifrån de två första som har det där absolut magiska, guldglittrande skimret som ingen senare Harry Potter-film har.


Imorgon blir det: Day 2: Least favorite book in the series.

2 kommentarer:

  1. Åh nu fick jag lust att läsa Flammande bägaren, haha! Håller med om att den är helt underbar. Valde trean som favorit men den här är också en av de bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! ;) Jag tänkte köra en omläsning på engelska någon gång snart, när jag har tid :)

      Radera