måndag 25 juni 2012

Att skörda frukten av sommarjobb

Idag var första dagen på mitt första sommarjobb någonsin. Kan ni gissa vad det har någonting att göra med...?

Böcker, var rätt svar. Jag ska befinna mig i ett skolbibliotek de närmsta två veckorna där jag ska ändra datan så att det står att de är placerade i en annan skola (lite krångligt att förklara, väldigt enkelt att utföra). Dessa böcker ska sedan flyttas till den skola som jag ändrat till att de finns i. Det är lite monotont och hjärndött, men jag gillar det. Varför? Jag får vara kring första-ordet-i-detta-stycke.

När två veckor har gått ska jag förflyttas till statsbiblioteket där jag kommer fortsätta ta hand om böcker. Helt ärligt talat vet jag inte exakt vad. Det räcker med att jag får vara i ett bibliotek.

Jag vill gärna säga att jag tog detta jobb med ädla motiv. "Kommunen behöver mig till detta ytterst viktiga arbete! Jag ska uppoffra mig för kommunens bästa! Jag vill inte alls tjäna pengar!". Men, om jag ska vara ärlig så hade jag en liten, liten baktanke.

Jo, i bibliotek (och på alla ställen där det finns böcker säkert) finns det böcker som är lite slitna, lite oönskade och som ligger i lådan för pappersinsamling. När jag nu får chansen ser jag det som min plikt att rädda dessa från deras sorgsna öde och ta hem dem till mig.

Alltså, här är vad jag har räddat idag:


Och eftersom bilden är lite dålig får ni en lista:
  • Sagor för barn över 18 år av Tage Danielsson
  • A Discovery of Witches av Deborah Harkness
  • All That Glitters av V.C. Andrews
  • Mannen som kunde tala med hästar av Nicholas Evans
Sagor för barn över 18 år fick jag syn på och tänkte direkt på min käre far, så den var främst tänkt till honom. A Discovery of Witches råkar faktiskt redan befinna sig i min ägo, men eftersom den var det närmsta jag kom till någonting jag verkligen ville ha, tog jag den också trots att den är i väldigt dåligt skick. Kanske kan det bli en liten gåva till syster eller mor. All That Glitters verkar vara någon slags halvsliskigt familjedrama. Jag tog den nog bara för att den var på engelska. Och Mannen som kunde tala med hästar anser jag vara en klassiker och det var den enkla anledningen till att jag tog med mig den hem.

Jag tycker om mitt jobb.

2 kommentarer:

  1. Bäst jobb ever. Sökte jobb på flertalet bibliotek, men fick dessvärre ingen träff. Nåja - det finns fler somrar! :-)

    Och fick du mitt svar? Om inte - bara släng iväg din kärleksförklaring på nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsätt söka! Om du är på och intresserad så märker nog folk det och vill ge dig jobb :) Bättre att ha en som är intresserad och bryr sig än en som bara tar det för att få pengar ;)

      Jag fick ditt svar och har mejlat kärleksförklaringen! Det känns säkrast :P

      Radera