söndag 13 maj 2012

Recension på mitt första recex!

Flamma är ett monster. Monster lever i kungadömet Dells och ser ut som vanliga väsen, katter, hästar, leoparder, människor. Det som skiljer dem från de vanliga är att de är färgsprakande och besitter en fruktansvärd tjuskraft som får dig att önska att den klargröna monsterfågeln ska sätta klorna i dig.

Flammas far var också ett monster. Han var rådgivare till kung Nax och tillsammans skapade de något av ett skräckvälde med hjälp av hans tjuskraft. Men Flamma är inte som sin far, hon är rädd för sin förmåga att snärja andra människor och döljer sitt sprakande röda hår under huvuddukar och manipulerar aldrig folk så som han gjorde.

Efter att ha levt tillsammans med Brocker, den numer avlidna kung Nax gamla befälhavare, och hans son Archer får hon ett erbjudande om att hjälpa till att göra förhörsoffren lite mer pratvilliga hos hovet. Där har Naxs son tagit vid, Nash, och hans syskon, befälhavaren Brigan, spionmästare Garan och intelligenta syster Clara, samt Flammas livvakter, kommer alla att spela en väldigt stor roll i Flammas fortsatta tillvaro. En tillvaro som kantas av ett förkrossande förflutet, en stor kärlek och ett oundvikligt krig.

Det var en liten rewiev av De Utvalda - Monstrets dotter av Krisin Cashore som jag fick av Semic förlag som recensionsexemplar. Tack så väldigt, väldigt mycket för den!

För det första: monstren. De var så underliga, komplexa och samtidigt fullt logiska. Människorna i Dells var vana vid monsterinsekter som sätter sig på deras armar och biter sig tills det kommer blod (monstren är nämligen förtjusta i blod och extra förtjusta är de i andra monsters blod). Jag tycker att Kristin har gjort ett utmärkt jobb med att göra varelser så komplexa och underliga så välgjorda. Det var så himla spännande att få dyka ner i världen som hon har skapat och få befinna sig där tillsammans med karaktärerna.

Flamma. Jag fastnade för henne, totalt. Hon är en underbar skapelse, så många motstridiga, komplicerade och naturliga känslor, ett sant nöje att följa. Och hon var verkligen sympatisk. Hon var som allting annat i den här boken, hon växte för varje ord och när man väl kom till det sista var man så fäst vid henne att man inte ville släppa taget. Jag förstår icke hur jag ska kunna vänta ett helt år med att läsa sista delen i trilogin på svenska, Hemligheternas rike. Jag kanske får lov att läsa den på engelska…

Handlingen var väl avvägd och jag kände inte någonstans att jag befann mig på en transportsträcka, det var spännande och intressant från början till slut. Jag vet inte vad mer jag kan säga utan att spoila handlingen för mycket. Det fanns så många detaljer som var minnesvärda och speciella och som lyfte hela handlingen, men de känns för avgörande för att jag ska kunna berätta. Min uppmaning till er: läs denna bok så får ni reda på det själva!

10/10 poäng, utan några som helst tvivel. Jag är helt kär i den här boken och i förra, Tankeläsaren, och jag tycker att den här serien är bland det bästa jag har läst.

Titel: Monstrets dotter
Originaltitel: Fire