söndag 27 maj 2012

Ett bokrelaterad äventyr

Igår var jag ute på äventyr! Och eftersom det är bokrelaterad tänkte jag berätta för er om det.

Jag gick upp klockan sju (på en lördag!) och fick skjuts av min kära far till Statsbiblioteket. Det var nämligen så att en Läsfrestival (ja, det ska vara ett r där för barnen ska frestas att läsa, och det är en val som logga) för barn och ungdomar ägde rum där och jag skulle vara med och hjälpa till (blåser upp mig lite av stolthet)!

Först fick jag blåsa ballonger och sedan blev jag introducerad för "knapp-maskinen". Det är alltså en sådan här grej som man gör sina egna små knappar att ha på tröjan med. Efter det bestämde vi som skulle genomföra sagovandringar hur det skulle gå till och vad vi skulle säga och lite sådant.

Jag var alltså Kapten Skräck på sagovandringen, och alla barnen var jätterädda för mig. Jag skulle lura dem att göra en massa saker (såsom hoppa på ett ben, sitt ner, stå upp, snurra runt) för att sedan erkänna att jag inte hade skatten som de letade efter. Jag hade påmålad krullmustasch á la Kapten Krok i The Hook och tre streck i pannan för att se lite arg och läskig ut. Det var fyra vandringar på hela dagen och emellan dem hann jag hjälpa barnen med knappmaskinen samt göra tre själv.

Jag medverkade på denna festival förra året också och det var jättetrevligt då också. Då åt jag lunch med Ulf Stark, Ylva Karlsson och några andra författare. Jag blev tyst som en mussla men helt underbart glad. Det blev inga författarluncher detta år, men jag hade väldigt roligt ändå.

Detta är alltså jag när jag blev head-huntad på grund av mina leggings när jag var inne på biblioteket förra året, och sedan kontaktade biblioteket för att få vara med och hjälpa till på frestivalen. Ser ni att det är typ samma mönster? Det lönar sig att ha på sig roligt färgade byxor är min slutsats.



5 kommentarer:

  1. haha vad kul! :) jag älskar dina legging <3

    SvaraRadera
  2. Det här är så himla grymt! Blev så otroligt peppad av att läsa det här inlägget och önskar att samma sak händer mig i framtiden. Vilken dröm, och så himla kul att du dessutom är en färgglad typ - mer färg åt folket! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det! Det känns fortfarande lite overkligt, jag menar, sådant där med leggingsen, det händer liksom bara inte... Och så gjorde det det! :D
      Mer färg åt folket in deed!!

      Radera
    2. Haha, jag blir inspirerad att gå omkring med färgglada leggings nu i hopp om att bli "hittad". ;) En kul historia för dig att berätta om!

      Radera
    3. Det tycker jag du ska köra på! ;D

      Radera